Abstract:
هدف تحفیق حاضر, مشحص کردن ملاکهای ارزشیابی محنوایی نرمافزارها ی آموزشی بر
اساس مدلهای نوین آموزشی بود نا از این طریق, چارچوبی برای طراحی و نولید
نرمافزارهای آموزشی و ارزشیابی آنها فراهم شود. روش پژوهش, توصیف از نوع
کاربردی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه نرمافزارهای تولیدشده در تکنولوژی
آموزشی (تحت لوح فشرده و لوحهای فشرده تحت وب) در دورههای تحصیلی مختلف و
صاحبنظران علوم نربینی, ارتباطات و فناوری در شهر نهران بود.
ابزار تحقیی» پرسشنامه
ارزشیابی نرمافزارهای موی بو د که شامل 7" سوال و بر اساس مقیاس هفت درجهای
لیکرت طراحی شده بود. روایی ابزار پژوهش از طریق روایی محنوایی با تایید هشت تن از
اساتید رشتههای علوم نربینی» ازتباطا ت"و.قناوری بررسی و ضریب پایای یآن با بهرهگیری
از رو ش آلفای کرونباخ محاسیه شد که برابر ۰,۸۲۳ به دست آمد. نتایج نشان داد که در
طراحی اکثر نرمافزارهای آموزشی به ملاکهای محنوایی در سطوح پایین یادگیری؛ و
به ملاکهای محتوایی مرتبط با مدلهای نوی ن آموزشی» همچون ساخت گرایی و شناخنی
بسیار کم توجه شده است. در نهایت, الگوی مناسب طراحی نرمافزارها ی آموزشی بر
اساس مدلهای نوین آموزشی ارائه شد.