Abstract:
هدف: هدف این پژوهش شناخت عاملهای موثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. دادهها با آزمون 2( تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که: 1- عاملهای مربوط به فرد (عدم برنامهریزی صحیح، کم کاری و تلاش کم، ترس و اضطراب از ریاضی، تلقین مشکل بودن درس ریاضی، پایهی ضعیف ریاضی، عدم آشنایی دانشآموز با روش صحیح مطالعهی ریاضی). 2- عاملهای مربوط به آموزشگاه (بیتوجهی معلمان، عدم حل تمرینهای کتاب ریاضی، عدم تدریس تمامی مطالب ریاضی، خلق و خوی نامناسب معلم، سهل انگاری معلم، رفتار نامناسب معلم، تاخیر در تشکیل کلاسها) 3- عاملهای مربوط به خانواده (بی توجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح و دوستانه با دانشآموز، ممانعت والدین از تحصیل، دوری از خانواده، فقر اقتصادی خانواده، اشتغال دانشآموزان) در افت تحصیلی درس ریاضی موثر است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت، توجه به نقش این عاملهای در پیشگیری از افت تحصیلی ریاضی است.
Machine summary:
2- عاملهای مربوط به آموزشگاه (بیتوجهی معلمان، عدم حل تمرینهای کتاب ریاضی، عدم تدریس تمامی مطالب ریاضی، خلق و خوی نامناسب معلم، سهل انگاری معلم، رفتار نامناسب معلم، تأخیر در تشکیل کلاسها) 3- عاملهای مربوط به خانواده (بی توجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح و دوستانه با دانشآموز، ممانعت والدین از تحصیل، دوری از خانواده، فقر اقتصادی خانواده، اشتغال دانشآموزان) در افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر است.
- Suhyun - Fulk - Henry - Roseth - Lamb - Frances amp; Fanny - Fold - Maureen صاحبنظران حیطهی آموزشی ریاضی معتقدند که لازمهی زندگی در جهان پیچیده و پیشرفته و برخورداری از تفکر خلاق و اندیشهیی پویا و مولد است؛ و فراگیری دانش ریاضی میتواند به شکلگیری و رشد این تفکر کمک کند (شونفلد 1 1989).
پژوهش لاهرودی (1378) نشان داد استعداد، علاقه، انگیزه، نگرش، کم کاری دانشآموز، ضعف بنیهی علمی دانشآموز، سواد و شغل والدین، جو عاطفی خانواده، وضعیت اقتصادی خانواده، روش تدریس معلم، نوع رابطهی معلم با دانشآموز، سنگینی مطالب درسی، جو عاطفی کلاس، تعداد جمعیت کلاس، ارزشیابی معلم، کم کاری معلم و امکان استفاده از تک مادهی درسی در افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر است.
از یافتههای دیگر این پژوهش این بود که عاملهای مربوط به خانواده (بیتوجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح بین دانشآموز و والدین، ممانعت والدین از تحصیل فرزندان و دوری دانشآموز از خانواده) از نظر دانشآموزان، معلمان و مدیران در افت تحصیلی ریاضی مؤثر بوده است.