Abstract:
تجربههای جهانی نشان میدهند که برای ارتقای سطح کیفیت آموزشعالی باید از ارزیابی درونی گروههای آموزشی استفاده کرد. برای ارزیابی درونی، آشکارکردن هدفهای گروه آموزشی ضرورت دارد. لذا، به منظور تسهیل این امر، تدوین یک ابزار تراز شده مورد نیاز بوده است. باتوجه به این ضرورت، یک طرح تحقیق برای تهیه ابزار تشخیص هدفهای دانشگاهی تهیه و اجرا شده است. برای تحقق هدفهای طرح، براساس تجربههای جهانی، فرم اولیه «پرسشنامه هدفهای دانشگاهی» تدوین شد. سپس پرسشهای فرم اولیه در نمونهای از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران به اجرا درآمدند. پاسخها تحلیل شدند و سرانجام، پرسشنامه نهایی تدوین گردید. براساس دادههای گردآوری شده، «پرسشنامه هدفهای دانشگاهی» از قابلیت اعتماد و اعتبار لازم برخورد است و میتواند برای تشخیص رسالت و هدفهای دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. اجرای چنین پرسشنامهای درسطح یک دانشگاه میتواند به آشکار کردن «الگوی ذهنی» دانشگاهیان درباره رسالت و هدفهای دانشگاهی بینجامد، علاوه بر آن، در ارزیابی درونی گروه آموزشی برای بهبود کیفیت مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
"در تحقق هدف یاد شده،سؤالهای پژوهشی زیر موردنظر قرار گرفتهاند: 1-پرسشنامه تدوین شده(برای تشخیص هدفهای نظام دانشگاهی)دارای چه ویژگیهایی است؟ 2-چگونه با استفاده از پرسشنامه تدوین شده میتوان هدفهای ویژه یک گروه آموزشی را تعیین و در ارزیابی درونی برای بهبود کیفیت دانشگاهی از آن استفاده کرد؟ پیشینۀ تحقیق منظور از ارزیابی درونی1در یک گروه آموزشی آن است که اعضای هیأت علمی گروه نسبت به هدفهای گروه و مسائلی که در تحقق این هدفها وجود دارد (1).
slaog emoctuO &%02902ABPG029G% انگلستان،با توجه به شرایط اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی خاص این کشورها پرسشنامه هدفهای دانشگاهی مورد بازبینی قرار گرفته و در برخی دانشگاهها از آن برای تدوین و تشخیص هدفهای نظامهای آموزش عالی در جهت خود-ارزیابی و برنامهریزی استفاده شده است(پیترسون،1972،2001).
تدوین پرسشنامه هدفهای دانشگاهی گامی است به سوی بهبود کیفیت آموزش عالی از طریق ارزیابی درونی؛به طوری که با اجرای آن ابتدا در سطح گروههای آموزشی و سپس در سطح کل دانشگاه میتوان به سؤالهای زیر پاسخ داد: الف)با کوششهای در دست انجام،گروه میخواهد به چه هدفهایی تحقق بخشد؟ ب)چرا این هدفها را موردنظر قرار داده است؟ ج)چگونه و از چه طریق میخواهد به آنجا برسد؟ د)چگونه میتواند اطمینان حاصل کند که به هدفها تحقق بخشیده است یا تحقق خواهد بخشید؟و آیا در راستای تحولات روزافزون جهانی،کوششهای خود را بهطور مستمر بهبود خواهد بخشید؟ بهطور خلاصه،به وسیله پرسشنامه ترازیابی شده میتوان رسالت و هدفهای دانشگاه را آشکار کرد و به کمک آن هدفهای گروه آموزشی مورد ارزیابی درونی را شفاف کرد و امکان انجام دادن مطلوب ارزیابی درونی را فراهم نمود."