Abstract:
در پژوهش حاضر، با استفاده از رویکرد خلق وخوی در مطالعه سبک رهبری تحول آفرین مربیان ورزشی، روابط درونی میان هیجان پذیری، هوش عاطفی و شخصیت و نقش این سازه ها بر رهبری تحول آفرین بررسی شد. داده های تحقیق از 206 نفر از مربیان ورزشی گردآوری شده است. روش تحلیل آماری اطلاعات، همبستگی پیرسون است. براساس نتایج این پژوهش، رابطه عمیق و مثبتی بین هیجان پذیری مثبت با شخصیت (05/0P<، 251/0 = r) و سبک رهبری تحول آفرین (785/0 = r، 001/0P<) و رابطه ای منفی بین هیجان پذیری منفی با سبک رهبری تحول آفرین (001/0 P<، 408/0 = r) وجود دارد. همچنین ارتباط شخصیت با سبک رهبری (001/0 P<، 408/0 = r) و هوش عاطفی با سبک رهبری (05/0 P< ، 253/0 = r) به تایید رسید. نتایج تحقیق بیانگر تاثیر مثبت متغیرهای جمعیت شناختی همچون سن و سابقه مربیگری بر رهبری تحول آفرین است. هرچند سطح تحصیلات با رهبری تحول آفرین رابطه ای معکوس را نشان داد. نتایج این تحقیق نشان دهنده اهمیت جنبه-های احساسی و عاطفی در هدایت تیم های ورزشی است و پیشنهاد می شود که مربیان تیم های ورزشی نه تنها باید قادر به نشان دادن مهارت های عاطفی خود باشند، بلکه باید به صورت پیوسته، این مهارت ها را در خود تقویت کنند.
The current study examined interrelation of affectivity, emotional intelligence and personality and their roles in sport coaches’ transformational leadership style using their disposition. Data are collected from 206 sport coaches. Pearson correlation coefficient was used to analyze data. The results showed a positive deep relationship between positive affectivity with personality (r=0.251, P<0.05) and transformational leadership style (r=0.785, P<0.001) while a negative relationship between negative affectivity with transformational leadership style (r= -0.408, P<0.001). Also, the relationship between personality with transformational leadership style (r=0.408, P<0.001) and emotional intelligence with transformational leadership style (r=0.253, P<0.05) were confirmed. The results indicated that demographic variables such as age and coaching experience had a positive effect on transformational leadership style although education level was conversely related with transformational leadership style. The results of this paper showed that emotional dimensions have an important role in leading sport teams. It is suggested that sport coaches not only should be able to show their emotional skills but also should continuously develop their communicational and emotional skills.
Machine summary:
کارشناسارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد (تهران مرکز) چکیده در پژوهش حاضر، با استفاده از رویکرد خلق وخوی در مطالعة سبک رهبری تحول آفرین مربیان ورزشی ، روابط درونی میان هیجان پذیری ، هوش عاطفی و شخصیت و نقش این سازه ها بر رهبری تحول آفرین بررسی شد.
در واقع ، این پژوهش به دو پرسش اساسی پاسخ می دهد: نخست اینکه ، آیا خلق وخوی افراد بر استفادة مربیان ورزشی از سبک رهبری تحول آفرین که مترادف رهبری اثربخش دانسته شده است تأثیر می گذارد؟ دوم اینکه ، آیا رابطه ای بین ابعاد مختلف خلق وخوی با توجه به نظریه های اصلی و مدل های مورد توافق موجود در این زمینه وجود دارد؟ و سوم اینکه ، آیا از نظر متغیرهای جمعیت شناختی ، تفاوتی بین سطح برخورداری از شخصیت ، هوش عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین در جامعة آماری مورد بررسی مشاهده می شود؟ روش تحقیق باتوجه به اینکه هدف از این تحقیق بررسی رابطة متقابل هوش عاطفی ، هوش فرهنگی و انسجام تیمی می باشد، تحقیق از نوع توصیفی است و اطلاعات به دست آمده در این روش ، به صورت همبستگی بررسی و تحلیل شدند.
برای آزمون نرمال بودن نمره های به دست آمده از عامل ها، از آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده شد که باتوجه به نتایج این آزمون در جدول ١، معناداری همة عوامل ، به جز سبک رهبری تحول آفرین بیشتر از 1 - Barrick and Mount 2 - Multifactor leadership questionnaire ٠/٠٥ است .
نتایج بیانگر نقش مهم شخصیت ، هوش هیجانی و هیجان پذیری مثبت و منفی در استفاده از سبک رهبری تحول آفرین در مربیان تیم های ورزشی است .