Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رابطه و توان پیش بینی مؤلفه های سه گانه باورهای انگیزشی (خودکار آمدی، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان) در ارتباط با عملکرد درس ریاضی دانش آموزان مقطع راهنمایی بود. نمونه پژوهش شامل تعداد 300 نفر از دانش آموزان (153 نفر از دختران و 147 نفر از پسران) پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به بخش باورهای انگیزشی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری(MSLQ) پاسخ دادند. نمرات پایانی درس ریاضی در خرداد ماه نیز به عنوان متغیر ملاک، از دفاتر امتحانات مدرسه استخراج گردید. نتایج تحقیق نشان داد که کلیه مؤلفه های باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی درس ریاضـی رابطه معناداری داشتـه اند. نتایج تحلیل رگرسیـون چندگانه نشان داد که اضطـراب امتحان و ارزش گذاری درونی درس ریاضی بیشترین توان پیش بینی عملکـرد تحصیلی درس ریاضی را دارند. نتـایج این پژوهش با نتـایج سایر پژوهش های انجام شده که رابطه بین مؤلفه های باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی را نشان داده اند، همسو؛ اما از این جهت که در سایر تحقیقات انجام پذیرفته شده، مؤلفه خودکار آمدی را به عنوان بهترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی معرفی کرده اند، متفاوت است.
This research aimed at investigating the relation and predictability of motivational beliefs triadic variables (Self-efficacy، intrinsic value and test anxiety) to guidance school students` mathematic academic performance. 300 guidance school students in the first، second and third grade (153 girls and 147 boys) participated in this study. The participants were selected using cluster random sampling and answered the motivational beliefs section of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ)
collaboratively. Students’ mathematics final test scores were considered as control. The results indicated that there was a significant relationship between motivational beliefs variables and students mathematics academic performance. A highly significant positive correlation was found between intrinsic value and mathematics academic performance while there was highly significant negative correlation between test anxiety and mathematics academic performance. The results of regression analysis showed that test anxiety and intrinsic value could highly predict mathematics academic performance. The results of this research supports the findings of other studies that investigated the relationship between motivational beliefs variables and academic performance، however، this study is significant in indicating motivational beliefs variables as the best predictor of academic performance.
Machine summary:
اصطلاح خود نظم دهی جهت دهنده و هدایت کننده استفاده ازفراشناخت (فکر کردن در مورد فکر کردن )، عملکردراهبردی (طراحی ، نظارت وبازبینی وارزیابی شخصی از استانداردها) 1 -Motivation 2-anxiety 3 -pintrich 4-De groot 5 -Self-regulated learning 6-Corno و انگیزش برای یادگیری است (زیمرمن ١، ١٩٦٠و کورنو، ٢٠٠٥ به نقل ازمحمدامینی ، ١٣٨٧).
در بخشی ازاین پژوهش ،مؤلفه های باورهای انگیزشی (خودکار آمدی ، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان )محاسبه و رابطه آن ها با عملکرد تحصیلی دانش آموزان (نمرات پایانی سال دوم دبیرستان ) مورد بررسی قرار گرفته است .
پژوهش حاضراین هدف را دنبال می نماید تامیزان رابطه (همبستگی )و توان پیش بینی هر یک ازمؤلفه های سه گانه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی ، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان ) را در ارتباط با عملکرد درس ریاضی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر بندرعباس 1-Daerychg 2-Taherbai مورد مطالعه قرار دهد.
جدول ٢:تحلیل رگرسیون پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی ازطریق باورهای انگیزشی (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسی سؤال سوم پژوهش ، مبنی برتعیین معنادار بودن یا عدم معناداری تفاوت میزان هریک ازمؤلفه های باورهای انگیزشی (خودکار آمدی ، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان ) و عملکرد درس ریاضی دردانش آموزان دخترو پسر از آزمون tبرای مقایسه میانگین گروه های مستقل استفاده ونتایج به شرح جدول ٣ارائه شده است .
بحث ونتیجه گیری نتایج پژوهش حاضرنشان می دهد که بین مؤلفه های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی ، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان )با عملکرد تحصیلی درس ریاضی رابطه معناداری وجود دارد.