Abstract:
فرش دستباف ایران از منابع مهم درآمدهای ارزی و اقلام عمده صادراتی کشور است
که با توجه به جایگاه ویژهاش در بازارهای جهانی و نیز بهدلیل نیاز کشور مبنی بر کاهش
وابستگی به درآمدهای نفتی، تلاش در جهت توسعه صادرات فرش میتواند موجب رشد
اقتصادی کشور و رهایی از اقتصاد تک محصولی - بهعنوان یکی از اهداف عمده برنامه
توسعه اقتصادی - شود
این تحقیق برای شناسایی عوامل مور در توسعه صادرات فرش دستباف ایران بر ابعاد
کلان بازارها متمر کز شده است تا توجه سیاستگذاران و تصمیم گیرند گان کشور به این مهم و
لزوم بازنگری در سیاستهای مربوط به آن جلب شود. بدین منظور با نظرسنجی از خبرگان
و روش تحلیل عاملی، هفت شاخص عمده مژثر در چهار محیط کلان اقتصادی، اجتماعی،
سیاسی و فنشناختی شناخته شد که عبارتاند از توزیع درآمد و سبکک زندگی در بازار
هدف، سیاستهای پولی و
و مالی و نرخ ارز در کشور،موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای،فشارهای بین المللی و کاربرد تجارت الکترونیکی،سپس فرضیه های تحقیق با استفاده از آزمون های ناپارمتریک میانه یک متغیری و دو جمله ای بررسی شده و براساس نتایج به دست آمده،هر هفت فرضیه تایید شده است؛در نتیجه،اثر متغیرهای مورد بررسی بر توسعه صادرات فرش دستباف ایران معنادار شناخته می شود.همچنین،از آزمون رتبه بندی فریدمن و پس آزمون آن-یعنی آزمون ناپارامتریک ویل کاکسون-برای مقایسه زوجی بین متغیرهای استفاده شد.نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میانگین رتبه فشارهای بین الملل از همه متغیرهای دیگر بزرگ تر است.
Machine summary:
"این تحقیق برای شناسایی عوامل مؤثر در توسعه صادرات فرش دستباف ایران،بر ابعاد کلان بازارها متمرکز شده است تا توجه سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان کشور به این مهم و لزوم بازنگری در سیاستهای مربوط به آن جلب شود.
بدین منظور،با نظرسنجی از خبرگان و روش تحلیل عاملی،هفت شاخص عمده مؤثر در چهار محیط کلان اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و فنشناختی شناخته شد که عبارتاند از توزیع درآمد و سبک زندگی در بازار هدف،سیاستهای پولی و مالی و نرخ ارز در کشور،موانع تعرفهای و غیر تعرفهای،فشارهای بین المللی و کاربرد تجارت الکترونیکی.
5. آزمون فرضیههای تحقیق با توجه به این که کدگذاری بین دامنه 1 تا 5 قرار دارد و کدهای کوچکتر نشاندهنده تأثیر کم و کدهای بزرگتر بیانکننده تأثیر زیاد است،در نتیجه،مقادیر بزرگتر از 3 بیانگر وجود تأثیر مثبت و مقادیر 3 و کمتر از آن،از عدم تأثیر متغیرهای مستقل بر توسعه صادرات فرش دستباف ایران حکایت دارد.
برای پاسخ به این فرضیه از آزمون یکطرفه استفاده شده و فرضیههای صفر و مخالف به صورت زیر طرح و آزمون شدهاند: (فرضیه صفر:توزیع درآمد در بازار هدف رابطه معناداری با توسعه صادرات فرش ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به یکسانی روش آزمونها در همه فرضیهها،در زیر فقط به نتایج بهدستآمده برای هریک اشاره میشود: فرضیه دوم:نرخ ارز کشور رابطه معناداری با توسعه صادرات فرش دارد."