Abstract:
یکی از ارکان شکل گیری موسسه های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد هستند. پارک ها و مراکز رشد در حقیقت زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان یک کشور به شمار می روند. پارک های علم و فناوری بازتابی از این فرضیه هستند که نوآوری فناورانه، منبعث از مطالعات علمی است و پارک ها، محیطی تسهیل گر برای گذار از مطالعه محض و نظری به تولید و اجرا فراهم می کنند. در این مقاله، به راهکارهایی که در پارک علم و فناوری دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه برای افزایش احتمال موفقیت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک انجام می گیرد، پرداخته شده است. این راهکارها، در دو حوزه، قابل دسته بندی هستند: دسته اول، اقدام هایی هستند که قبل از ورود شرکت ها به پارک به غربال ایده ها و انتخاب ایده های قوی تر و حذف ایده های ضعیفتر می پردازد. این اقدام ها، شامل «برگزاری مسابقه هایی برای انتخاب ایده های برتر» و «تدوین مقررات و پیشبینی فیلترهایی برای ورود شرکتها به پارک علم و فناوری» است. دسته دوم اقدام هایی هستند که به حمایت از ایده ها و شرکت های دارای پتانسیل رشد بالا می پردازند. این اقدام ها شامل «تاسیس مرکز رشد»، «مشوق ها و حمایت های قانونی»، «استفاده از تسهیلات شبکه موسسات اقتصادی اروپا» و «استفاده از خدمات شبکه اروپایی حامیان کسب و کار» هستند.
Machine summary:
ابزارهای حمایتی برای شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری مورد مطالعه: پارک علم و فناوری دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه علیرضا محمدی1*، نسرین بیگدلو2 1- دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی 2- کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور چکیده 1 یکی از ارکان شکلگیری مؤسسههای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد هستند.
ir پارکهای علم و فناوری، به عنوان واحدهای راهبردی حمایت و هدایت شرکتهای دانش بنیان، بازتابی از این فرضیه هستند که نوآوری فناورانه، منبعث از مطالعات علمی است و پارکها، محیطی تسهیلگر برای گذار از مطالعه محض و نظری به تولید و اجرا فراهم میکنند [5].
این اطلاعات و آمار نشان میدهد که حمایت از شرکتهای دانشبنیان، به خصوص شرکتهایی که در مراحل ابتدایی فعالیت خود هستند و نیز شرکتهای نوپایی که توسط فارغالتحصیلان دانشگاهی تأسیس میشوند، به عنوان یک ضرورت حیاتی برای پارکهای علم و فناوری مطرح است.
استفاده از دو شبکه بسیار مهم یعنی «شبکه مؤسسههای اقتصادی اروپا» و «شبکه حامیان کسبوکار» که به عنوان دو نهاد حمایتی مشاورهای برای شرکتهای کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا فعالیت میکنند و در ترکیه نیز راهاندازی شدهاند، اقدام بسیار مهم پارک علم و فناوری دانشگاه خاورمیانه برای پشتیبانی معنوی از شرکتهای مستقر در پارک و نیز کارآفرینان و فارغالتحصیلان دانشگاهی است.
(2007) Marketing communication strategies in support of product launch: An empirical study of Taiwanese high-tech firms, Industrial Marketing Management (36)1046–1056 [9].