Abstract:
بحث درباره اسلامیسازی علوم انسانی با توجه به ضعفهای علوم انسانی موجود از یک سوی و نقاط قوت علوم انسانی اسلامی از سوی دیگر ضرورتی انکارناپذیر دارد. از اینرو باید با شناسایی و برطرف کردن موانع این مسیر، به راهکارهایی برای اسلامیسازی علوم انسانی دست یافت. به اعتقاد علامه مصباح، برای ایجاد تحول در علوم انسانی باید از سویی در مبانی آنها بر اساس آموزههای اسلامی بازنگری کرد و از سوی دیگر با بهرهگیری از روش صحیح، احکام و ارزشهای اسلامی را در آنها مدنظر قرار داد. نوشتار پیشرو با پژوهش در آثار علامه مصباح میکوشد پس از تبیین دو کلیدواژه «علوم انسانی» و «علوم انسانی دینی» و نیز مروری بر ضعفهای علوم انسانی موجود، به بررسی ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی، و موانع و راهکارهای پیشروی علوم انسانی اسلامی بپردازد. در پایان نیز به شرایط عام اسلامیسازی علوم از دیدگاه علامه مصباح پرداخته شده است
Machine summary:
"به نظر میرسد مهمترین راهکاری را که میتوان از اندیشههای علامه مصباح برداشت کرد این است که باید با استفاده از منابع اختصاصی دین به ارزیابی علوم انسانی رایج پرداخت و در مقام بررسی مسائل علوم انسانی به مبانی اصیل دینی (بهویژه در بعد ارزشها) توجه ویژه کرد.
به اعتقاد علامه مصباح، در مسیر تحول در علوم انسانی موانع بسیاری از جمله عدم استفاده از روش متناسب با موضوع تحقیق، استناد به روایتهای ضعیف یا مشکوک، سازگار نبودن رشتههای علمی در دانشگاهها با اهداف اسلامی، علمی کردن دین، رواج اصطلاح پوزیتیویستی علم، و فقر علمی در زمینه شناخت دین (عدم آشنایی دانشجویان و برخی استادان دانشگاه با مبانی اندیشههای اسلامی، اسلامی نبودن برخی مطالب مطرح در کتابهای درسی، منتشر شدن نشریهها با محتوای غیراسلامی در کشور) وجود دارند که باید برطرف شوند.
وی آشنایی دقیق با علوم انسانی غربی و توجه به همه نظریههای مطرح در آن قلمرو، تقویت دروس دینی و آگاهی کامل از مبانی دینی، فهم درست آیات و روایات، دمیدن روح دین در علوم انسانی با تحول در مبانی آنها، تشکیل دادن کرسیهای نظریهپردازی و نقد تخصصی در زمینه علوم انسانی اسلامی، بازنگری در کتابهای درسی حوزه و دانشگاه، اولویتبندی علوم، و تبیین ضرورت تحول در علوم انسانی را در راستای اسلامیسازی علوم انسانی پیشنهاد میدهد و معتقد است که در این مسیر نباید از هیچ تلاشی فروگذار کرد."