Abstract:
مقاله حاضر کوششی است در فهم استعارههای تصویری که سینمای هالیوود با بهکارگیری آنها، معناهای ضمنی یک گفتمان آخرالزمانی مطلوب خود را رسانهای میسازد. برای شناخت گفتمان نهفته در پس استعارههای تصویری از نظریه تعاملی بلک، در استعارههای تصویری بهره میگیریم. با مطالعه موردی فیلمهای «2012»، «کتاب ایلای» و «بابل پس از میلاد» به روش نشانهشناسی، به بررسی و تحلیل نشانههای استعاری پرداختیم. با بررسی دادهها مشخص شد که گفتمان مطلوبی که در این فیلم ها از منجی بیان شده است به سوی نشان دادن یک آخرالزمانی غربی با محوریت امریکا و ارزشهای امریکایی است که لزوما خوانش تطابقی با ادیان الهی درباره آخرالزمان ندارد.
This paper is an attempt at understanding the use of visual metaphor in Hollywood، through which the implicit meanings of an intended apocalyptic discourse is brought into the media. To understand the discourse behind visual metaphors، we use the interactive theory of Black. The case study of films، "2012"، "Ayla Book" and "Babylon AD" in a semiotics approach، we set to analyzing evidence discussed metaphorically. The analyses of data clarified that the desired discourse provided in these types of films are not in accordance with the interpretation os the reliogions from the apocalypse.
Machine summary:
پرسش اصلی این است که در سینمای هالیوود، چه ترسیم و خوانشی از عصر آخرالزمانی، بیان شده است؟ برای ترسیم این عصر نهایی، چه استعارههای تصویری قاب گرفته شدهاند؟ و منجی در این فیلمها چه ویژگیهایی دارد؟ برای پاسخ به این پرسشها، سه فیلم 2012 (2009)، کتاب ایلایThe book of Eli ، و بابل پس از میلادBabylon A.
جدول شماره 2: تقابلهای دوتایی فیلم کتاب ایلای سواد _ بیسوادی بخشنده _ منفعتطلب ایمان _ بیایمانی منحصر به فرد_ فراوانی سیاهپوست _ سفیدپوست گذشته_ امروز رییس _ مرئوس جوان _ پیر شرق _ غرب ویرانی_ آبادانی آگاهی _ جهل قدیم _ جدید روایت فیلم 2012: دانشمندی امریکایی به نام ادریان با کمک دوستش متوجه تغییرات جدید هستۀ زمین در سال 2009 میشوند که بر اثر تشعشعات خورشیدی اتفاق افتاده است.
جدول شماره 3: تقابلهای دوتایی فیلم 2012 دین _ علم طوفان _ موجهای آرام فرزند _ والدین خانواده _ فرد خشکی _ دریا نابودی _ نجات کوچک _ بزرگ منفعتطلبی _ ایثار شرق _ غرب قدیم _ جدید دانشمند _ فرد امی زن _ مرد در روایت این سه فیلم، تقابلهای معنایی مشترکی که اصلیترین آن، خیر در برابر شر است، وجود دارد.
مکانهای تصویر شده در فیلمهای آخرالزمانی و معانی نهفته در آنها: آنچه به عنوان تحلیل نشانهشناختی میتوان در این فیلمها درباره محل روی دادن حوادث و در نهایت سر منشا خیر و پایان یافتن داستان بیان داشت، تقابل دوتایی شرق و غرب در داستانهای بالا است.
منجی و ویژگیهای آن آنچه که از آخرالزمان در این فیلمها تصویر شده، پایان حیات انسان در زمین است که در بابل پس از میلاد شاهد آن هستیم.