Abstract:
باتوجه به افزایش روزافزون سفر، نیاز به برنامه ریزی برای مدیریت منابع موجود و تخصیص منابع جدید در همه بخش ها از جمله نزد متولیان بخش حمل و نقل جاده ای که بیشترین سهم جابجایی مسافر را در میان سایر بخش ها دارا می باشند به چشم می آید. همچنین به دلیل اهمیت پیش بینی دقیق مسافران برای مدیریت عرضه امکانات موجود و تخصیص منابع جدید، پیش بینی تعداد مسافران از اولویت بالایی برخوردار است. از این رو برنامه ریزان حمل و نقل و اقتصاد از گذشته به دنبال تخمین مدل هایی جهت پیش بینی سفر جاده ای مسافر بوده اند. متخصصان علوم مختلف از جمله ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر هر یک به نوعی سعی می کنند روشی ساده و مؤثر برای پیش بینی هر چه دقیق تر تعداد مسافران در بعد ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه دهند. برآورد تقاضای حمل و نقل یکی از مهم ترین موارد برای انجام برنامه ریزی، طراحی و مدیریت در زمینه حمل و نقل است. اولین گام در مسیر طراحی حمل و نقل کارا و پویا ارائه یک برنامه ریزی جامع مشتمل بر دوره های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است. بنابراین اهمیت تدوین مدل هایی منطبق بر واقعیات جامعه، آشکار می گردد. براین اساس در این مقاله سعی شده است تا با مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه مدل های برآورد تقاضا، مدل های مختلف موجود در زمینه توزیع سفر مورد آنالیز قرار گیرد.
Machine summary:
"نتایج مربوطه در جدول دو بیان شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-برآورد تقاضای بار و مسافر از طریق راهآهن جمهوری اسلامی ایران عیدانی در برآورد تقاضای سفر توسط راهآهن عوامل مؤثر را تولید ناخالص داخلی وجمعیت در نظر گرفته است و در طول سالهای مورد مطالعه(1369-1350)،کششهای تقاضای سفر را به صورت تابعی از دو متغیر مذکور به ترتیب 1/1 و 45/0برآورد کرده است.
01-pQL (06,3)(93,5)(44,2-)(97,2-)(4,7) :t تابع تقاضای بار به صورت زیر برآورد شده است: (7) )1-(YL360+YL940+wL810-)1-(fPL440-fPL130-)1-(fQL480-fQL (2,3)(6,8)(88,2-)(97,2-)(22,2-)(99,14) :t براساس آزمونهای انجام شده مشخص شد که یک رابطه تعادلی بلندمدت بینمتغیرهای الگوی تقاضا برای حملونقل مسافر وجود دارد.
الگوهای مورد استفاده در این تحقیقبه شرح زیر میباشند:[14] الگوی اول: (2-13) jie+jiredrob3b+jitsid2b+jiY1b+c-jiT متغیرهای یاد شده عبارتند از: jiT: لگاریتم تعداد سفرهای صورت گرفته از مبدأ i به مقصد j ، jiY: لگاریتم حاصل ضرب تولید ناخالص داخلی مبدأ i به مقصد j ، jitsid: مسافت جغرافیایی مبدأ i به مقصد j ، jie: جزء اخلال و jiredrob: متغیر مجازی با ارزش 1 برای پروازهای داخلی و با ارزش 0 برای پروازهایبین المللی.
ج-مقایسه یبن مدلها با توجه به مطالعات صورت گرفته در داخل و خارج کشور مقایسه بین مدلهایبه کار رفته برای برآورد تقاضای حملونقل امری ضروری جلوه نموده و برای انتخابمدل در این مقاله شاخصهایی تعریف میگردد تا با ارزیابی آنها در مدلهای شرحداده شده بهترین مدل برای برآورد تقاضای سفر جادهای در کشور انتخاب گردد.
جمعبندی در این مقاله سعی شده است تا با بررسی و مروری بر مطالعات موجود در زمینه حمل ونقل جادهای،راهبردهای به کار رفته به منظور مدیریت و برنامهریزی در جهت بهبودسیستم حملونقل جادهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد."