Abstract:
با توجه به اهمیت مشارکت اقشار جامعه در امور، نوشته حاضر به بررسی تاثیرات امنیت و متغیرهای وابسته در مشارکت و مسئولیت پذیری نوجوانان دبیرستانی تهرانی می پردازد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دبیرستانی تهران می باشدکه تعداد 479 دانش آموز از 10 دبیرستان دخترانه و پسرانه و از هر مدرسه یک کلاس به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای تهران انتخاب گردید. ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته که ضریب اعتبار آلفای کرنباخ آن 7/85 درصد است. برای تجزیه و تحلیل اماری از تحلیل رگرسیون چند متغیره آزمون t و ضریب همبستگی استفاده شده است.
هدف این تحقیق تاثیرات امنیت و متغیرهای وابسته به آن در مسئولیت پذیری و مشارکت نوجوانان می باشد. در این تحقیق احساس امنیت، عزت نفس، تعلق و مشارکت به عنوان متغیر مستقل و نیز مسئولیت پذیری به عنوان متغیر وابسته به همراه متغیرهای تعدیل کننده همچون جنسیت، پایه تحصیلی، سن و رشته است که نتایج زیر حاصل گردید.
می توان 5/2 درصد از واریانس مسئولیت پذیری در مدرسه را از روی مسئولیت پذیری در خانه پیش بینی کرد. همچنین نتایج این پزوهش نشان می دهد لازمه احساس تعلق به وجود آمدن احساس امنیت است و لازمه بوجود آمدن عزت نفس بوجود آمدن دو نیاز احساس امنیت و احساس تعلق است و نیز لازمه مسئولیت پذیری تامین احساس امنیتف احساس تعلق و عزت نفس است. با توجه به شاخص محاسبه شده بین مسئولیت پذیری و احساس امنیت، احساس تعلق و عزت نفس می توان 5/33 درصد از مسئولیت پذیری در مدارس را پیش بینی نمود. نتایج تحقیق نشان می دهد که:
الف)احساس امنیت، احساس تعلق و عزت نفس بر مسئولیت پذیری دانش آموزان تاثیر دارد.
ب) بین میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان پسر و دختر تفاوت وجود ندارد.
ج)بین مشارکت و مسئولیت پذیری در خانه و مدرسه رابطه وجود دارد.
The present article, with respect to the importance of the society classes’
contribution, surveys the impacts of security and the associated variables
in Tehrani teenagers’ contribution and accountability.
N is Tehrani high school students. 479 students from ten boys’ and
girls’ schools were selected, one class from every school using random
cluster sampling method. The measurement tool is the filled in questionnaire,
whose Cronbach Alpha coefficient is 85.7%. Multi variable
regression analysis, T test and correlation coefficient were utilized for
statistical analysis.
The research aims at surveying the impacts of security and its dependent
variables in responsibility acceptance and contribution on the part
of teenagers. In this research security sense, self-esteem, interest and
contribution are considered to be independent variables, while responsibility
acceptance is known to be dependent; and some other adjusting
variables such as gender, grade, age and major are the results of the
research.
It is not possible to forecast 3.5% of responsibility acceptance variance
in school based on responsibility acceptance at home. The results of this
research indicate that security sense requires interest, while self-esteem
creation requires security sense and interest. Finally, through responsibility
acceptance and security sense, interest sense and self-esteem, one
can forecast 33.5% of responsibility acceptance at school. The results of
the research indicate that:
a) Security sense, interest sense and self-esteem impact responsibility
acceptance on the part of students.
b) There is no difference between level of responsibility acceptance on
indices-and through manifold regression. It is through benefiting from
route analysis that the direct impact of social-cultural index as the most
important factor affecting the social discipline subcultures is 0.28% and
the indirect impact of this index over the independent variable is 0.28%.
The significance of 0.003 is an indication of the positive, direct, linear
and significant relationship between independent internal variable (social-
cultural index) and the dependent variable.