Abstract:
این پژوهش براساس نظریه اسپریترز (1995، 1996) و با هدف بررسی رابطه عوامل مرتبط با کارکردهای روان شناختی سازمان مدرسه و توانمندسازی روان شناختی انجام شد. تعداد 250 نفر از مدیران مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت بود از دو پرسشنامه: پرسشنامه اول ناظر بر سنجش توانمند سازی روان شناختی (اسپریترز، 1995) و پرسشنامه دوم مربوط به سنجش کارکردهای روانش شناختی مدرسه. یافته های این پژوهش با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: الگوی پیشنهادی از برازش لازم برخوردار است تا جایی که شاخص های نیکویی بر ارزش حاکی از برازش نسبتا خوب الگو با داده های قابل مشاهده بود. یافته های پژوهش حاضر نشان داد به رغم این که وجود متغیر میانجی شرایط بهتری را برای مدل فراهم می سازد، توانمند سازی به عنوان یک متغیر مستقل با کارکردهای روان شناختی رابطه مستقیم دارد. بر این پایه، توانمند سازی روان شناختی نقش موثری در تبیین واریانس کارکردهای روان شناختی دارد. شناسایی کارکردهای روان شناختی به عنوان یک سازه با نشانگرهای چهارگانه (جو مشارکتی، تغییر و نوآوری، کار تیمی و تعهد) یکی از یافته های مهم دیگر پژوهش حاضر بود و می توان گفت کارکردهای روان شناختی یک مفهوم چند بعدی است.
Machine summary:
"مروری بر مطالب و مطالعات انجام شده در زمینه توانمندسازی و کارکردهای روانشناختی سازمان مدرسه نشان میدهد که این مفاهیم چتر مفهومی مناسبی برای توصیف عناصر و اجزای رشد و توسعه حرفهای مدیران مدارس هستند.
مدل مفهومی برپایه نکات یاد شده،مسأله اصلی این پژوهش عبارت است از:بررسی رابطۀ عوامل توانمندسازی با کارکردهای روانشناختی سازمان مدرسه با توجه به مدل اسپریتزر در قالب یک مدل ساختاری.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) این پژوهش بر آن است به موضوع توانمندسازی و کارکردهای روانشناختی سازمان مدرسه بر بنیان چارچوب مفهومی نوینی توجه کند لکن،نباید انتظار داشت که در آغاز راه امکان فائق آمدن بر همه زوایای پنهان و ناشناخته موضوع با توجه به بدیع بودن و پیچیده بودن ابعاد آن فراهم شده باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس ادبیات پژوهش،کارکردها روانشناختی با ابعاد چهارگانه آن برای تشخیص و قابل فهم ساختن نشانگرها،پرسشنامهای با 24 گویه طراحی شد و با استفاده از روش تحلیل اکتشافی سنجش و شاخصهای برازش آن طبق جدول 5 آورده شده حاکی از نیکویی برازش خوب سازه مربوطه است.
این زیاد در مورد توانمندسازی مدیران مدرسه نیست بلکه در مقابل برای ایجاد محیطی جهت شکوفایی سرمایه انسانی در سازمانها و بالاخص اجتماعی انسان است که بتوانند گامهای مؤثری جهت احساس خوداثربخشی،خودخواستگی،اثرگذاری و معنیدار بودن و فعالیتها در جو مشارکتی همراه با کار تیمی و تعهد بیشتر به خود و به افراد پیرامون خود دارند.
lov,weiveR tnemeganam fo ymedacA ,"ecitcarp dna yroeht gnitargetni :ssecorp tnemrewopme ehT."