Abstract:
کلام مولانا در غزلیات، در حقیقت زاییدة شادمانی و آرامش او در حضور شمس و ناله و زاریهایش در غیاب پیر خود است. او با کسی سخن نمیگوید بلکه شور و سوز درون و دل اوست که موجب تراوش غزلهای زیبا و دلنشین میگردد. غزلهایش تبرکی از حلقههای سماعاند که در اوقات سرمستی و بیخودی بر زبان جاری شدهاند و همین، سبب دشواری فهم غزل وی میگردد. اگر مواردی از قبیل تشبیههای نوین، هنجارگریزیهای شاعرانه، وفور تلمیحات تاریخی و دینی، پیچیدگی زبان نمادین و نیز اندیشههای خاص عرفانی را نیز به آنها اضافه کنیم، این دشواری دو چندان میشود و به یقین صید اندکی از حقایق مکنون آنها غواصیها و پژوهشهای عمیق و طولانی مدت را میطلبد. قالب غزل یکی از محبوبترین قالبهای شعری در ادبیات فارسی است که مورد عنایت اکثر شعرای ایرانی قرار گرفته است و کمتر شاعری را میتوان یافت که در این قالب به سخنسرایی نپرداخته باشد. غزل بعد از پیدایش خود، در مسیر عاشقانه و عارفانه و تلفیقی به حیات خود در عرصة ادبیات پرشور ایران ادامه داده و در هر شاخه به وسیلة شاعران چیرهدست و سخنپرداز با طی فراز و نشیبهای فراوان به مرحلة کمال رسیده است. در ادبیات معاصر نیز شاخة جدیدی از آن با طرح مسائل اجتماعی و میهنی پا به عرصة وجود نهاده است. غزل عارفانه که با پیشگامی شاعرانی چون سنایی آغاز شده بود، با مولانا به اوج کمال خویش نایل شد. در این مقاله به بحث و بررسی در موضوعاتی چون عوامل جذابیت سخنان مولانا، نمادگرایی و تصویرپردازی، مرگستایی، حقیقتگویی، شادیگرایی، غمستیزی، سماع، راز خموشی، برخی از تناقضگوییها و هنجارشکنیهای لفظ و معنوی و ... در شعر او پرداختهایم که از نظر میگذرد.
Machine summary:
"سخن مولانا آنچنان دلنشین و با حلاوت است که با گذشت سالیان دراز نه تنها از حلاوت آن کاسته نشده بلکه با کشف اسرار و رموز و پیچیدگیهای شعرش، حلاوت آن صدچندان شده است دنیای غزلیات مولانا قالب غزل پس از پشت سر نهادن فراز و نشیبهای فراوان و رها گشتن از اسارت تغزل، در دو مسیر عاشقانه و عارفانه و گاه با ترکیبی از آن دو، به حرکت پرجوش و خروش خود در گلشن ادبیات فارسی ادامه داد و در نهایت، به وسیلة مولانا، غزل عارفانه به اوج کمال نائل آمد.
ای ز تو مه پای کوبان وز تو زهره دف زنان میزنند ای جان مردان عشق ما بر دف زنان (همان، غزل ۱۹۴۰) تعداد ابیات غزلیات مولانا بستگی به میزان شور و غلیان عشق و جوش و خروش باطن او دارد و بستگی به امواج خروشانی دارد که از دریای مواج دل او برخاسته و به سوی ساحل ره میپیماید."