Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نوع رسانه و پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده با میزان آشنایی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان با فرقه های شیطان پرستی انجام گرفته است. نمونة این پژوهش شامل342نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان است که به شیوه نمونه گیری تصادفی از میان دانشجویان گروه های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان "میزان، علل و منبع آشنایی با فرقههای شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان است". روایی سازه پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی و پایایی آن با استفاده از روش دونیمه کردن مورد بررسی قرار گرفته است. داده های پژوهش با استفاده از آزمون های t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری از نظر میزان آشنایی کلی با فرقه های شیطان پرستی، اصطلاحات و نمادهای تصویری رایج در آن وجود دارد. هم چنین مشاهده شد که بین دانشجویان گروه های فنی – مهندسی، پزشکی و علوم انسانی از نظر میزان آشنایی با اصطلاحات و نمادهای رایج در شیطان پرستی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان فنی – مهندسی آشنایی بیشتری با این اصطلاحات و نمادها دارند و منبع این آشنایی بیشتر مربوط به رسانه های حامل پیامهای غربی و رسانه های شنیداری و ترکیبی از نوع دیداری- شنیداری است. بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و میزان آشنایی کلی با فرقههای شیطان پرستی، اصطلاحات و نمادهای تصویری رایج در آنها نیز رابطه معناداری مشاهده شد.
Machine summary:
"هم چنین مشاهده شد که بین دانشجویان گروه های فنی – مهندسی، پزشکی و علوم انسانی از نظر میزان آشنایی با اصطلاحات و نمادهای رایج در شیطان پرستی تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان فنی – مهندسی آشنایی بیشتری با این اصطلاحات و نمادها دارند و منبع این آشنایی بیشتر مربوط به رسانه های حامل پیامهای غربی و رسانه های شنیداری و ترکیبی از نوع دیداری- شنیداری است.
بین دانشجویان فنی- مهندسی ودانشجویان و علوم انسانی از نظر میزان آشنایی با " اصطلاحات و نمادهای رایج در شیطان پرستی" تفاوت معناداری وجود دارد و منبع این تفاوتها به ترتیب مربوط به رسانه های حامل پیامهای غربی، رسانه های ترکیبی از نوع شنیداری و دیداری-شنیداری و رسانههای چاپی است، به عبارت دیگر میزان آشنایی دانشجویان فنی- مهندسی با اصطلاحات و نمادهای رایج در فرقههای شیطان پرستی بیشتر از دانشجویان علوم انسانی بوده است.
یافتهها نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان آشنایی کلی با فرقههای شیطان پرستی و از نظر آشنایی با اصطلاحات و نمادهای تصویری رایج در این فرقهها تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان پسر آشنایی بیشتری با فرقههای شیطان پرستی، اصطلاحات و نمادهای رایج در آنها دارند و منبع این آشنایی بیشتر مربوط به رسانة فن آوریهای نوین آموزشی نظیر ماهواره ، تلفن همراه و اینترنت و رسانههای دیداری نظیر عکس، زیورآلات ، تی شرتها، رسانههای حامل پیامهای غربی نظیرکاست ها و CDها، برنامه های صوتی و تصویری حاوی موسیقی غربی و رپ و پارتیهاو رسانههای ترکیبی از نوع شنیداری و دیداری-شنیداری نظیرآشنایان ، دوستان و همکلاسیها است."