Abstract:
تبلیغات بازرگانی بسیاری از ملاحظات اجتماعی و فرهنگی را در جامعه گسترش میدهد. از سوی دیگر، تبلیغات به بازتاب ارزشهای فرهنگی و اجتماعی در روابط و زندگی روزمره در جامعه میپردازد، از اینرو، تبلیغات بازرگانی ارتباط عمیقی با حقوق فردی و اجتماعی پیدا میکند و دولتها را بر آن میدارد تا با وضع قوانین و مقررات خاص برای حفظ حقوق شهروندان، محدودیتهایی را بر پخش و انتشار آگهیها اعمال کنند. این محدودیتها منشاء ملاحظاتی است که عمدتا به حفظ نظم اجتماعی و موازین اخلاقی، رعایت حریم خصوصی و حمایت از حقوق اقلیتها، گروههای قومی و نژادی و طبیعت باز میگردد و معمولا در کشورهای مختلف، بسته به نظام حقوقی سیاسی حاکم در جامعه از یکدیگر متفاوت است.مقاله حاضر به مقایسه و تطبیق قوانین و مقررات تبلیغات تجاری در بین چهار کشور ایران، انگلستان، چین و ارمنستان میپردازد. این پژوهش در پنج محور موضوعی کودکان و نوجوانان، زنان و جنسیت، هویت فرهنگی، رقابت سالم اقتصادی و سلامتی و بهداشت، قوانین تبلیغات را مقایسه کرده است.
Machine summary:
"مقایسۀ توزیع تعداد مقررات بافت آگهیهای رادیو تلویزیونی در ایران بر حسب موضوعات مورد بررسی موضوعات کشورها حمایت از کودکان حمایت از زنان حمایت از رقابت سالم حمایت از هویت فرهنگی حمایت از سلامتی و بهداشت تعداد مقررات 17 8 5 12 3 مباحث مطرح شده در دستورالعمل تهیه آگهیهای رادیویی و تلویزیونی ایران حاکی از آن است که از بین 81 اصل مطرح شده، در این دسته از ضوابط و مقررات، دو موضوع حمایت از هویت فرهنگی و کودکان در این قانون از جایگاه خاصی برخوردار بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
مقایسۀ قوانین و مقررات تبلیغات تجاری در بین کشورهای مورد بررسی از حیث موضوع حمایت از بهداشت و سلامتی جامعه موضوعات کشورها بهداشت و سلامتی ایران - در آگهی نمایش رفتارهای زیانآور برای بهداشت و ایمنی فردی و اجتماعی ممنوع است (دخانیات و موارد مشابه).
این موضوع در قوانین و مقررات کشور ارمنستان نیز مورد توجه بوده است، به طوریکه برای تبلیغات رادیو و تلویزیونی در هر یک ساعت برنامه، نمیتوان بیش از 10 دقیقه آگهی پخش کرد.
همانگونه که در تبصره مادۀ 13 آئین نامۀ تأسیس و نظارت بر نحوۀ کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی آمدهاست و بررسی سایر مقررات مرتبط با موضوع تبلیغ کالا و خدمات مربوط به سلامتی و بهداشت منع قانونی در این حوزه دارد، کسب اجازه از مرجع دارای صلاحیت شرط پخش اینگونه آگهیها است."