Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی همزمان کانون توجه و فراوانی بازخورد KP در اکتساب و یادداری مهارت حرکتی پرتاب دارت است. 60 دانش آموز پسر (با میانگین سنی 2/1 ± 17) به¬صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. آزمودنی ها بعد از اجرای پیش آزمون، به¬صورت همگن در یکی از چهار گروه آزمایشی (گروه بازخورد تمرکز درونی با فراوانی 33%، گروه بازخورد تمرکز درونی با فراوانی 100%، گروه بازخورد تمرکز بیرونی با فراوانی 33%، گروه بازخورد تمرکز بیرونی با فراوانی 100 %) جای گرفتند. آزمودنی ها در مرحله اکتساب، به مدت شش جلسه (هر جلسه پنج دسته کوشش شش¬تایی) تکلیف پرتاب دارت را تمرین کردند به ¬طوری که بازخوردهای کانون توجه مربوط به گروه خود (درونی و بیرونی) با فراوانی های مربوط (33% و 100%) را دریافت می کردند. کلیه امتیازات مرحله اکتساب ثبت شد و بعد از پایان آخرین جلسه تمرینی، آزمون های یادداری با فواصل یک ساعت، دو روز و 10 روز بعد همانند پیش¬آزمون (یک دسته کوشش ده¬تایی) به عمل آمد. تحلیل واریانس عاملی با اندازه های تکراری نشان داد تعامل بین کانون توجه و فراوانی بازخورد در مرحله اکتساب (001/0 = Pv ) و یادداری (006/0 = Pv ) معنی دار بود به نحوی که اختلاف بین گروه بازخورد تمرکز درونی 33% با 100% درونی معنی¬دار (001/0 = Pv ) بود، ولی اختلاف بین گروه بازخورد تمرکز بیرونی 33% با 100% بیرونی معنی¬دار نبود (287/0 = Pv ). در کل، نتایج بیانگر آن است که فراوانی مطلوب بازخورد به کانون توجه بازخورد وابسته است.
Machine summary:
"بهعکس، تمرکز توجه روی پیامد حرکت (تمرکز بیرونی 5 ) باعث ارتقای نوعی کنترل Attention McNevin, Shea& Wulf Constrained-action hypothesis Internal focus External focus خودکار میشود که این نوع پردازش خودکار، فرآیندهای غیرآگاهانه، سریع و بازتابی کنترل حرکات را در پی دارد و باعث نتیجۀ مطلوبی میشود که در واقع، دستیابی به حاصل کار محسوب میشود (23).
با توجه به مطالعات انجامشده در حیطۀ تمرکز توجهی مشاهده میشود بیشتر این مطالعات با استفاده از دستورالعملهای تمرکزی به بررسی این اثرات پرداختهاند، اما همانطور که ولف (2007) بیان میکند، بازخورد یادآوریای قوی و پایدار برای حفظ نوع تمرکزی است که محتوای بازخورد آن را ایجاد کرده است (5)؛ بنابراین با توجه به اهمیت بازخورد در یادگیری حرکتی و محتوای بازخورد که بیشک به نوعی از تمرکز توجهی منجر خواهد شد، بررسی تأثیر انواع تمرکز توجهی در قالب بازخورد افزوده مهم و ضروری مینماید، اما هنگامی که بازخورد مطالعه میشود، بدون شک نحوۀ ارائۀ آن نیز باید مد نظر قرار گیرد؛ از این رو تحقیق حاضر به بررسی تأثیر نوع اتخاذ کانون توجه بازخورد (تمرکز درونی و بیرونی) و نحوۀ ارائۀ بازخورد (فراوانی 33% و 100%) میپردازد و محقق در صدد است تا با دستکاری و تغییر در کانون توجه بازخورد، تأثیر آن را بر اکتساب و یادگیری مهارت پرتاب دارت ملاحظه کند و اثر تغییر در نحوۀ ارائۀ بازخورد (تواتر 33% و 100%) را با توجه به نوع اتخاذ کانون توجهی (تعامل بین دو فاکتور) تعیین کند."