Abstract:
رشد برنامههای مداخلۀ زودهنگام در طول 30 سال گذشته تجربههای زبانی، شناختی و اجتماعی مهمی را برای کودکان ناشنوا و اطلاعاتی باارزش و سامانهای حمایتی را برای والدین آنها فراهم کرده است. چنین برنامههایی با زبان و جهتدهیهای آموزشی و نیز کمکهای بلاعوض نسبت به مهد کودک تفاوت دارند. امروزه چندین الگوی مداخلۀ زودهنگام دوزبانه- دوفرهنگی با هدف تأکید بر زبان گفتاری و اشاره و فرهنگ شنوایان و ناشنوایان وجود دارد. با وجود این، بیشتر برنامههای مداخلۀ زودهنگام بر یک روش ارتباط تأکید میکنند. پژوهش روی تأثیر این برنامهها نشان میدهد هرچه نامنویسی در برنامههای مداخلهای زودتر باشد خانوادهها درک بیشتری دربارۀ نیازها و آیندۀ کودکشان به دست میآورند، کودکان برای ورود به مدرسه بهتر آماده شده و مهارتهای اجتماعی و زبانشان بهتر رشد میکند.
Machine summary:
"ویژگیهای مهم دیگر مداخلۀ زودهنگام ، برنامهریزی از نظر فرهنگی، پاسخگو و به لحاظ رشدی، مناسب است که رویکرد خانوادهمحور را تعریف و پشتیبانی میکند و موجب خدمات جامع و یکدست به خانوادهها و کودکان میشود.
به علاوه، خدمات در دسترس خانوادهها از رویکرد تیمی بین رشتهای سرچشمه میگیرد؛ بنابراین، برای نمونه، شنواییشناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران ناشنوا برای گسترش برنامههای اختصاصی که از خانوادهها پشتیبانی و رشد کودک را مستقیم و غیرمستقیم تقویت میکنند با مداخلهگر زودهنگام هماهنگ میشوند.
در زیر برخی از اصول و رهنمودها برای گسترش و پیادهسازی برنامههای آموزش و پرورش کودکان ناشنوا و خانوادۀ آنها به عنوان ویژگیهای بنیادی این برنامهها ارائه میشوند: خانوادهمحور امروزه تمرین خانوادهمحور به عنوان یک فلسفه، مجموعهای از رهنمودها برای تمرین، و مجموعهای از ارزشها، توصیف و به عنوان مناسبترین الگوی مداخلۀ زودهنگام برای کودکان دارای نیازهای ویژه از جمله کودکان دارای افت شنوایی در نظر گرفته میشود.
والدین کودکان ناشنوا از راه فراهم کردن اطلاعات دربارۀ رشد کودکشان و یادگیری دربارۀ این که چگونه خانواده و زمینههای فرهنگی بر توانمندیهای کودکشان اثر میگذارد نقشی حیاتی در همکاری با متخصصان دارند ، سپس والدین و متخصصان میتوانند بر اساس نتایج سنجش برای شناسایی نتایج فردی مناسب کودک و خانواده با یکدیگر کار کنند.
Early Intervention for Hearing Impaired Children: Current Approaches to Family-Centered Programming 2.
Family-Centered Practice in Early Intervention for Oral Language Development: Philosophy,Methods, and Results.
Early Intervention: Current Approaches to Family-Centered Programming.
Oxford Handbook of Deaf Studies, Language & Education."