Abstract:
با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت کاربردی در زندگی روزانه دانش آموزان و به ویژه کودکان کم توان ذهنی ، مقاله حاضر به لزوم آموزش مهارتهای اجتماعی به عنوان یکی از جنبههای یادگیری کاربردی در مدارس میپردازد و ضمن آشنایی خواننده با مفهوم مهارتهای اجتماعی، علل نقص در مهارت ها را توضیح داده و رویکردی نو و کاربردی در آموزش مهارت های اجتماعی ارایه می نماید.
Machine summary:
"در ضمن بررسیهای متعدد نشان میدهد که کمبود مهارتهای اجتماعی تأثیر منفی بر کارکرد تحصیلی دانشآموزان دارد (ری و الیوت1،2006)،در روابط بین فردی و حوزههای رفتاری- عاطفی مشکل ایجاد میکند (مریل و گیمپل، 1998به نقل از راندی و میشل2 ،2008) مشکلات یادگیری را تشدید میکند، مانع پیشرفت کودک شده و سرانجام منجر به عواقب نامطلوب در دوران تحصیل میگردد.
رویکرد جدید در تدریس مهارتهای اجتماعی (کلاس پاسخگو6) روشهای تدریس مهارتهای اجتماعی بیشتر در سه رویکرد نظری دستهبندی میشود (شرطیسازی عامل، یادگیری اجتماعی، شناختی- رفتاری)که از لحاظ تمرکزدرمانی (به عنوان مثال، تفکر کودکان، مهارتهای حل مساله و رفتار کودکان)و فعالیتهای مربوط به شیوههای درمان(به عنوان مثال ، الگودهی، تقویت رفتارهای مناسب) متفاوت هستند.
رویکرد کلاس پاسخگو یک مثال از رویکرد کلی پیشگیری جامع مدرسه و مداخلهای است که ساختار مهارتهای اجتماعی، توانمندسازی تحصیلی و حمایت اجتماعی را یکپارچه میکند و رویکردی آموزشی است که تدریس مهارتهای تحصیلی و اجتماعی را به عنوان یک قسمت از زندگی روزانه در مدرسه به صورت منسجم در نظر میگیرد و شامل شش بخش ملاقات صبحگاهی، سازمان کلاس، قوانین و نتایج منطقی، اکتشاف هدایت شده، فرصت انتخاب تحصیلی، ارزیابی و گزارش دهی است.
مهارتهای اجتماعی جنبه مهمی از مدرسه کارآمد است و درتسهیل یادگیری افراد و ایجاد محیط مدرسهای که دیگران احساس حمایت و انگیزش برای یادگیری داشته باشند، نقش ایفا میکند.
Ray &Elliott 2.
Randy &Michelle 3.
Hyatt &Filler 4.
Levine &Barringer 5.
Gresham & Elliott 6."