Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسهی مهارتهای اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسرکمشنوای مدارس عادی (تلفیقی) و استثنایی مقطع راهنمایی، با کنترل هوش، است. نمونهی مورد مطالعه در این پژوهش شامل 58 دانشآموز کمشنوا، 30 دانشآموز کمشنوا (15 دختر و 15 پسر) از مدارس استثنایی و 28 دانشآموز کمشنوا (14 دختر و 14 پسر) از مدارس عادی شهر اهواز بودند. نمونهگیری از جامعهی اول به روش تصادفی ساده و از جامعهی دوم به صورت سرشماری میباشد که از بین دانشآموزان کمشنوای مقطع راهنمایی این شهر، که در سال تحصیلی 88-1387مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. دانشآموزان مورد مطالعه از نظر هوش، دوره تحصیلی و نوع ناشنوایی همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت، مقیاس خودپنداره راجرز، معدل تحصیلی و آزمون هوش ریون بودند. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طورکلی، در نتایج بدست آمده، بین دانشآموزان کمشنوای دختر و پسر مدارس عادی و مدارس استثنایی از لحاظ مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. ولی در خودپنداره تفاوتها معنیدار بود. دانشآموزان دختر و پسر کمشنوای مدارس استثنایی در مقایسه با دانشآموزان کمشنوای مدارس عادی از خودپندارهی قویتری برخوردار بودند.
Machine summary:
"در این پژوهش با توجه به توضیحات فوق، فرضیههای زیر مورد بررسی قرار می گیرند: 1- با کنترل هوش، بین دانشآموزان دختر و پسر کمشنوا در مدارس عادی و استثنایی از نظر مهارتهای اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی، تفاوت وجود ندارد.
جدول 2 - نتایج تحلیل مانکوا برای مقایسه مهارتهای اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر کمشنوا در مدارس عادی و استثنایی متغیر مستقل نام آزمون ارزش درجه آزادی فرضیه درجه آزادی خطا F سطح معنیداری گروه اثر پیلایی 192/0 3 51 03/4 012/0 لامبدای ویلکز 808/0 3 51 03/4 012/0 اثر هتلینگ 238/0 3 51 03/4 012/0 بزرگترین ریشه روی 238/0 3 51 03/4 012/0 جنسیت اثر پیلایی 080/0 3 51 48/1 230/0 لامبدای ویلکز 920/0 3 51 48/1 230/0 اثر هتلینگ 087/0 3 51 48/1 230/0 بزرگترین ریشه روی 087/0 3 51 48/1 230/0 گروه×جنسیت اثر پیلایی 149/0 3 51 98/2 040/0 لامبدای ویلکز 851/0 3 51 98/2 040/0 اثر هتلینگ 176/0 3 51 98/2 040/0 بزرگترین ریشه روی 176/0 3 51 98/2 040/0 همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود، در گروهها، سطوح معنیداری بیانگر آن است که با کنترل هوش بین دانشآموزان پسر و دختر کمشنوای مدارس عادی و استثنایی، حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (مهارتهای اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی) تفاوت معنیدار وجود دارد.
بهطور کلی، هدف عمدهی پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر کمشنوا با کنترل هوش در مدارس راهنمایی عادی و استثنایی، از نظر معلمان و دانشآموزان بوده است."