Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان الیگودرز می باشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم ناحیه دو شهرستان الیگودرز به تعداد 1683 نفر می باشد. نمونه آماری این تحقیق 61 نفر از دانش آموزان بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، در دو گروه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته ای شامل 45 سوال بود که مهارت های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد که پس از تایید روایی، پایایی آن با روش موازی سازی آزمون های همتا، 0.74 محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از آزمون t استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی مربوط به احترام، انجام وظیفه، همکاری با دیگران، رعایت مقررات، دوست یابی، مسئولیت پذیری، فعالیت های گروهی در دانش آموزان تاثیر داشته، در حالی که در رشد مهارت های اجتماعی مربوط به تحمل پذیری و تفکر انتقادی در دانش آموزان تاثیر ندارد. از این رو، پیشنهاد می شود برای ایجاد و پرورش این مهارت ها در بین دانش آموزان دوره ابتدایی، طراحان و برنامه ریزان درسی، در پی تدوین برنامه های درسی و محتوای آموزشی بر اساس این رویکرد باشند.
Machine summary:
"با توجه به یافتههای جدولهای شماره 1 و 2 فرضیه دوم مورد تأیید قرار گرفت که بیانگر تأثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارتهای اجتماعی مربوط به انجام وظیفه دانشآموزان میباشد.
با توجه به یافتههای جدول شماره 1 و 2 فرضیه چهارم مورد تأیید قرار گرفت که بیانگر تأثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارتهای اجتماعی مربوط به رعایت مقررات از سوی دانشآموزان میباشد.
با توجه به یافتههای جدولهای شماره 1 و 2 فرضیه هفتم مورد تأیید قرار گرفت که بیانگر تأثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارتهای اجتماعی مربوط به فعالیتهای گروهی در دانشآموزان میباشد.
از آنجا که بررسی فرضیههای پژوهش حاضر تأثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارتهای اجتماعی را نشان داد،ازاینرو،پیشنهاد میشود برای ایجاد و پرورش این مهارتها در بین دانشآموزان دوره ابتدایی،دستاندرکاران امر آموزش و پرورش،اعم از طراحان و مجریان،توجه ویژهای به رویکرد یادگیری مشارکتی داشته باشند و در این راستا،طراحان و برنامه ریزان درسی،در پی تدوین برنامههای درسی و محتوای آموزشی براساس این رویکرد باشند و همچنین مجریان برنامهها به ویژه معلمان،درصدد اجرای صحیح رویکرد یادگیری مشارکتی در سطح کلاسهایشان برآیند.
ygolonhcet dna ecneics fo ytisrevinU nawiaT roinuJ ni gninraeL evitarepooC fo noitatnemelpmI.
loohcs yratnemele na ni sedarg htxis dna htfif eht ni mulucirruc seiduts dna ecneics fo ytisrevinU nawiaT lanoitaN.
dtepu//:ptth laicos ehT:gninraeL evitarepooC.
P,kcintuK gnitatilicaf:nerdlihc dega-loohcs gnuoy htiw smoorssalc ni gnikrow puorg ,noitcurtsnI & gninraeL."