Abstract:
به منظور گسترش استفاده از رسانه های نوین در آموزش عالی و بهره مندی از مزایای آن، بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی ضروری است. در این مقاله با بررسی پژوهشهای پیشین و نظرخواهی از خبرگان، چارچوبی برای عوامل موثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی شناسایی و طراحی شده است. بر اساس این چارچوب چهار بعد اصلی شامل عوامل فردی، محیطی، رسانه و محتواست. در این پژوهش متغیرهای موجود در چارچوب در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در شهر تهران سنجش شده است. برای این منظور پرسشنامه ای طراحی و میان دانشجویان دانشگاههای امیرکبیر، تربیت مدرس، خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی، که دوره های آموزش الکترونیکی را اجرا می کنند، توزیع شده است. پس از جمع آوری و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد که عوامل فردی در بهترین شرایط و عوامل رسانه در پایین ترین وضعیت قرار دارند. در پایان، بر اساس نتایج، پیشنهادهایی در باره وضعیت آموزش الکترونیکی دانشگاههای مورد بررسی بیان شده است.
Machine summary:
"در این مقاله با بررسی پژوهشهای پیشین و نظرخواهی از خبرگان،چارچوبی برای عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی شناسایی و طراحی شده است.
الف-تحلیل پرسشنامه اول(خبرگان) در این تحقیق چهار بعد اصلی برای گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته شده است که شامل عوامل محیطی و زیرساختها،فرد و ویژگیهای فردی یادگیرنده،محتوای آموزشی و رسانه آموزشی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 3،از بین شاخصهای پیشنهادی برای سنجش ابعاد چارچوب ارائه شده،سه شاخص هدف یادگیرنده از آموزش،نگرش درباره حضور استاد و چندرسانهای بودن سیستم یادگیری الکترونیکی به دلیل بیشتر بودن مقدار .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-تحلیل پرسشنامه دوم(ارزیابی چارچوب عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی در کشور ایران) پرسشنامه دوم که براساس شاخصهای تأیید شده در مرحله اول طراحی شده بود،بین کلیه دانشجویان مجازی دانشگاههای مورد مطالعه توزیع شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین،به دلیل متنوع بودن دلایل برای هدف از انتخاب شیوه یادگیری الکترونیکی(از بعد فرد و ویژگیهای فردی یادگیرنده)،اسمی بودن و تعدد گزینهها از آزمون erauqs ihc استفاده شده است که در جدول 7 قابل مشاهده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 9،هر چهار بعد ارائه شده در چارچوب طبق آزمون بنفرونی در سطح اطمینان 95 درصد تفاوت معنادار با یکدیگر دارند و از دیدگاه دانشجویان پاسخگو،بهترین شرایط مربوط به فرد و ویژگیهای مربوط به فرد یادگیرنده است و پس از آن به ترتیب محیط آموزشی و زیرساختها،محتوای آموزشی و رسانه آموزشی قرار دارند."