Abstract:
در این تحقیق ابتدا مولفه ها و الگوهای تولید در کلاس جهانی و ویژگی های سازمان های کلاس جهانی بررسی و 14 مولفه برای دستیابی مدیریت زنجیره تامین به کلاس جهانی (و 49 شاخص متناظر بر مولفه ها) شناسائی گردید. سپس با انجام مصاحبه های ساختاریافته با مدیران و کارشناسان ارشد شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)، وضع موجود هر یک از شاخص ها تعیین و ضمن مقایسه زوجی 14 مولفه با یکدیگر با رویکرد AHP، مولفه ها اولویت بندی شدند. در ادامه با تجزیه وتحلیل شکاف میان وضع موجود شرکت مورد مطالعه با مدیریت زنجیره تامین در سطح کلاس جهانی، راهکارهای مناسبی برای تسهیل مسیر دستیابی به مدیریت زنجیره تامین در کلاس جهانی WCSCM ارائه گردیده است. از مهم ترین مولفه ها بر اساس اولویت حاصله می توان به مدیریت و رهبری، بنیان های کسب وکار، کارکنان، R&D، فناوری و... اشاره نمود که هر یک از این مولفه ها خود دارای شاخص های گوناگونی می باشد.
At first the specifications of the World Class Organization (WCO) which is the main subject، is studied in this research. Then we identified 14 effective factors (& 49 indicators) in sapco for achieving World Class supplier chain management. The next step is، prioritizing these factors in AHP approach via 1) questionnaire and interview with manager in various departments in sapco، 2) “even comparison” 14 factors to another. Number of factors with top priorities are leaders، business fundamental factors، staff، R&D، technology، Finally we Provide appropriate solutions (for the top factors) to achieve World Class supplier chain management through gap analysis between actual situation and WCSCM .
Machine summary:
شناسائی و اولویت بندی عوامل مؤثر دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاس جهانی و ارائه راهکارهای مناسب 1** چکیده در این تحقیق ابتدا مؤلفه ها و الگوهای تولید در کلاس جهانی و ویژگیهای سازمان های کلاس جهانی بررسی و ١٤ مؤلفه برای دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاس جهانی (و ٤٩ شاخص متناظر بر مؤلفه ها) شناسائی گردید.
تولیدکنندگان در کلاس جهانی از اطلاعات به عنوان ابزاری استراتژیک درجهت رسیدن و باقی ماندن در بهترین سطح استفاده میکنند به طوریکه مشتریان را خواهان انجام کسب وکار با سازمان های جهان تراز مینمایند تا محصولات رقابتی، کیفیت بالا، قیمت مناسب و ارائه خدمات عالی به مشتری فعالیت نمایند.
لذا شناسایی معیارها و قابلیت های یک سازمان کلاس جهانی، انطباق معیارها با ماهیت شرکت های مدیریت زنجیره تأمین ١، ارزیابی شرکت ساپکو در دستیابی به این قابلیت ها و نهایتا تعیین جایگاه آن در این مسیر رقابتی و پر تلاطم با هدف تجزیه وتحلیل شکاف موجود و دستیابی به راهکارهای مناسب برای کاهش فاصلۀ موجود میتواند دارای اهمیت به سزائی باشد.
زمانی سازمان به وضعیت تولید در کلاس جهانی رسیده که توانسته باشد به طور موفقیت آمیزی قابلیت های تولیدی برای پشتیبانی از کل شرکت در دستیابی به یک مزیت رقابتی مستمر در زمینه هایی از قبیل هزینه ، کیفیت ، تحویل کالا، انعطاف پذیری و نوآوری ایجاد کند.
در پایان باتوجه به نتایج تحقیق و شناسائی عوامل مؤثر بر دستیابی مدیریت زنجیره تأمین به کلاس جهانی به مدیران ساپکو ٢ این پیشنهادها ارائه میگردد: ١.