Machine summary:
همچنین این اسناد، لااقل از حیث ایجاد پیوند میان طوسی و فرید الدین داماد، نشان میدهد که اقبال شیعیان دوازده امامی به فلسفۀ ابن سینا تا حدودی مبتنی بر سنت نظامیۀ خراسان بوده است.
شخصیت علامۀ حلی از جهت تثبیت این آثار به عنوان بخشی از سنت شرح شیعی ـ که با شروح خود او بر تجرید خواجه طوسی آغاز گردید ـ معروف و شناخته شده است.
۵۷ این همزیستی دربارۀ سنت تشیع دوازده امامی در خصوص مطالعۀ فلسفۀ ابن سینا نیز نشان داده شده است.
J. Ragep, Nasìr al-Dìn al-Tùsì’s Memoir on Astronomy (al-Tadhkira fì ‘ilm al-hay’a), Sources in the History of Mathematics and Physical Sciences, 12 (New York: Springer-Verlag, 1993), 1:13–14.
ر. ک: ترجمۀ فارسی تتمۀ صوان الحکمهی ابن فندق بیهقی با عنوان «درة الأخبار و لمعة الأنوار»، به تصحیح: مولوی محمد شفیع، ویرایش دوم، تهران، شرکت سهامی، ١٣١٨ شمسی، ص ١٠٨؛ محمد باقر خوانساری، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، بیروت، الدار الاسلامیة، ١٤١١، ج ٦، ص ٢٩٢؛ و اجازهای از علامه جلال الدین محمد بن اسعد دوانی (م ٩٠٨ / ١٥٠٢ م) که در آن نام بهمنیار حذف شده است، ببینید: آقا بزرگ طهرانی، طبقات أعلام الشیعة، قم، مؤسسۀ اسماعیلیان، بی تا، ج ٣، ص ١٦٩؛ همچنین محسن امین، أعیان الشیعة، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، ١٤٠٦، ج ٩، ص ٤١٥.
Gutas, Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicenna’s Philosophical Works, Islamic Philosophy and Theology, Texts and Studies, IV (Leiden: E.
H. Nasr, "Afdal al-Din Kashani and the Philosophical World of Khwaja Nasir al-Din Tusi," in Islamic Theology and Philosophy, Studies in Honor of George F.