Abstract:
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻲﻛﻮﺷﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﺪ ﻛﻪ ﻧﻮآوری ﻧﻴﻤﺎ ﻳﻮﺷـﻴﺞ ﺗﻨﻬـﺎ ﺑـﻪ ﻗﺎﻟـﺐ ﺷـﻜﻨﻲ در درون ﺳﻨﺘﻬﺎی ﻛﻬﻦ ﻣﺤﺪود ﻧﻤﻲﺷﻮد. او ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧـﻮآوری در ﻗﺎﻟﺒﻬـﺎی ﺷـﻌﺮی و ﺗﺠﺮﺑـﻪﻫـﺎی ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ و دﻳﺪ ﺗﺎزه ﺑﻪ اﺑﺪاع ﻓﺮم ﺑﻲﺳﺎﺑﻘﻪای در ﺷﻌﺮ ﻓﺎرﺳﻲ دﺳﺖ ﻣﻲزﻧﺪ. اﻳﻦ ﻓﺮم، ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، »ﻧﻤﺎد ﺳﺎﺧﺘﻤﻨﺪ« )ارﮔﺎﻧﻴﻚ( ﻧﺎﻣﻴﺪه ﻣﻲﺷﻮد، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺷﻌﺮی ﺧﺎﺻﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ درآن ﻫﺮ ﭘﺪﻳﺪه )ﺗﺼﻮﻳﺮ( در ﻛﺎﻧﻮن ﻧﮕﺎه ﺷﺎﻋﺮ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد؛ ﺑﺘﺪرﻳﺞ آن ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﺮ ﻛﻞ ﺷـﻌﺮ 301 ﻏﻠﺒﻪ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﺎدی ﻣﺘﺮاﻛﻢ از ﻣﻌﺎﻧﻲ ادﺑﻲ و ﻫﻨﺮی در ﻣﻲآﻳﺪ. اﻳـﻦ ﺷﻜﻞ ﺷﻌﺮی، ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از 02 درﺻﺪ از ﺷﻌﺮﻫﺎی ﻧﻮ ﻧﻴﻤﺎ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲﺷﻮد، ﭘﺲ از ﻧﻴﻤﺎ ﺑـﺎﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 81، زﻣﺴﺘﺎن 6831 اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺷﺎﻋﺮان ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻫﻤﺮاه ﺷﺪ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﺑﺨـﺸﻲ از ﺷـﻌﺮﻫﺎی ﻣﻘﺒـﻮل و ﻣـﺸﻬﻮر ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﺳﺮوده ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﻣﺒﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﺳـﺎﺧﺖ ﺷﻌﺮی و روﻧﺪ ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی و ﺗﻜﻮﻳﻦ آن ﺑﺤﺚ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﭘﻴﺪاﻳﺶ اﻳﻦ ﻓـﺮم ﺷﻌﺮی را در اﻳﻦ دوره از ﺗﺎرﻳﺦ اﻳﺮان ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨﺪ.
Machine summary:
"در دﻳﻮان ﺳﻨﺎﻳﻲ )2631:ص 26 ( ﻗﺼﻴﺪة 26 ﺑﻴﺘﻲ ﺑـﺎ ردﻳﻒ »آب و آﺗﺶ« آﻣﺪه و ﻛﻤﺎل اﻟﺪﻳﻦ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ، ﻗﺼﻴﺪهﻫﺎی ﻏﺮای ﺑﻠﻨـﺪی ﺑـﺎ ردﻳﻒ »ﺑﺮف« )دﻳﻮان، 8431:ص 704 (، »ﻧﺮﮔﺲ« )ﻫﻤﺎن:ص 001 (، »ﺷﻜﻮﻓﻪ« )ﻫﻤـﺎن:ص 332 ( ﺳﺮوده و در ﻗﺼﻴﺪة دﻳﮕﺮی )ﻫﻤـﺎن:ص 082 ( ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺗﻜﺮار »ﻣـﻮ« )701 ﺑـﺎر در 49 ﺑﻴـﺖ( ﻣﻠﺰم ﻛﺮده و ﻣﻀﻤﻮﻧﻬﺎی ﺑﺪﻳﻊ و ﺑﻜﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ؛ اﻣﺎ اﻳﻦ ﺗﻜﺮارﻫﺎی ﻫﻨﺮﻣﻨﺪاﻧـﻪ در اﻳـﻦ ﺷﻌﺮﻫﺎ ﻓﻀﺎی ﻧﻤﺎدﻳﻦ اﻳﺠﺎد ﻧﻜﺮده اﺳﺖ؛ ﭼﺮا؟ ﭘﻴﺶ از ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ، ﻧﺨـﺴﺖ در ﭼﻨﺪ ﺑﻴﺖ ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻗﺼﺎﻳﺪ ﺗﺄﻣﻞ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ: ﮔﻮﻳﻲﻛﻪ ﻟﻘﻤﻪایاﺳﺖزﻣﻴﻦدر دﻫﺎن ﺑﺮف ﻫﺮﮔﺰ ﻛﺴﻲ ﻧﺸﺎن ﻧﺪاد ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎن ﻧﺸﺎن ﺑﺮف اﺟﺮام ﻛﻮهﻫﺎﺳـﺖ ﻧﻬـﺎن در ﻣﻴـﺎن ﺑـﺮف ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻨﺒـﻪ داﻧـﻪ ﻛـﻪ در ﭘﻨﺒـﻪ ﺗﻌﺒﻴـﻪ اﺳـﺖ اﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺑـﻪ ﺟـﻮﻫﺮ ﺳـﻴﻤﺎب ﺳـﺎن ﺑـﺮف ﭼــﺎه ﻣﻨــﻊ اﺳــﺖ ﻫﻤــﻪ ﭼــﺎه ﺧﺎﻧــﻪﻫــﺎ ﻧﺘـﻮان ﺑـﻪ ﺗﻴﺮﻣـﺎه ﻛـﺸﻴﺪن ﻛﻤـﺎن ﺑـﺮف ــ ــ ــ ﺑ ـﻲ ﻧﻴ ـﺰهﻫــﺎی آﺗ ـﺶ و ﺑــﻲ ﺗﻴ ـﻎ آﻓﺘــﺎب ـ ـ ــ ﺳﺮد و ﮔﺮان و ﺑﻴﻤﺰه ﺷﺪ ﻣﻴﻬﻤـﺎن ﺑـﺮف از ﺑﺲ ﻛﻪ ﺳـﺮﺑﻪ ﺧﺎﻧـﺔ ﻫـﺮﻛﺲ ﻓـﺮو ﻛﻨـﺪ ﺑﺮ ﺑـﺎم ﭼـﺮخ رﻓﺘﻤـﻲ از ﻧﺮدﺑـﺎن ﺑـﺮف ﮔــﺮ ﻗــﻮﺗﻢ ﺑــﺪی زﭘــﻲ ﻗــﺮص آﻓﺘــﺎب )ﻛﻤﺎل اﻟﺪﻳﻦ اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ، 8431:ص 704( ﺑﺎ اﻳﻨﻜﻪ »ﺑﺮف« در 85 ﺑﻴﺖ اﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪه ﺗﻜﺮار ﺷﺪه و ﺷﺎﻋﺮ، اﺳﺘﻌﺎرهﻫﺎ و ﻛﻨﺎﻳـﻪﻫـﺎی ﻏﺮﻳﺐ و ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻧﺎزﻛﻲ ﺑﺎ آن ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ و ﻫﻨﺮﺗﺼﻮﻳﺮﭘﺮدازی و ﻣـﻀﻤﻮنﺳـﺎزی در آن ﺑﻪ اوج ﻣﻲرﺳﺪ و ﺣﺘﻲ ذﻫﻨﻴﺖ و ﻣﻮﺿﻮع واﺣﺪی ﺑﺮ ﻛﻞ ﻗﺼﻴﺪه ﻏﺎﻟﺐ ﻣﻲﺷﻮد، »ﺑـﺮف«، ﺑﻪ ﻫﻴﭻ وﺟﻪ در ﺷﻌﺮ ﻣﺮﻛﺰﻳﺖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ و ﺑﺮ ﻣﺘﻦ ﻏﺎﻟﺐ ﻧﺸﺪه اﺳـﺖ و ﺑـﺮ ﭼﻴـﺰی ﺑـﻴﺶ از ﺧﻮد دﻻﻟﺖ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ؛ زﻳﺮا در ﭼﻨـﻴﻦ ﺷـﻌﺮﻫﺎﻳﻲ، »ﺑـﺮف«، »ﺷـﻜﻮﻓﻪ«، »ﻣـﻮ«، »ﻧـﺎن«، »آب وآﺗﺶ« در اﻏﻠﺐ اﺑﻴﺎت، اﺑﺰاری ﺑﺮای ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺳﺎزی اﺳﺖ و ﻧﻘـﺶ آﻧﻬـﺎ از آراﻳـﺔ ﺗﺰﻳﻴﻨـﻲ ﻓﺮاﺗﺮ ﻧﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ؛ در ﺳﻄﺢ ﺗﺸﺒﻴﻪ و اﺳﺘﻌﺎره ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ و ﭼﻮن ﻧﻘﻄـﺔ ﺗﻼﻗـﻲ اﺣـﺴﺎﺳﺎت و ﻋﻮاﻃﻒ و ذﻫﻨﻴﺎت ﺷﺎﻋﺮ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﺎر ﻋـﺎﻃﻔﻲ وﺷـﻬﻮدی ﻧـﺪارد و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﺑـﻪ ﺳـﺎﺣﺖ اﺳﺘﻌﻼﻳﻲ ﻧﻤﺎد ﻧﻤﻲرﺳﺪ."