Abstract:
پس از شکل گیری جوامع و شروع زندگی جمعی، بشر به فعالیت های اقتصادی روی آورد و به تدریج، شرکت ها را قالب مناسبی برای انجام فعالیت های اقتصادی یافت. ظهور شرکت های سهامی که یکی از بزرگترین تحولات اقتصادی به شمار می آید، جدایی مالکیت از مدیریت را به همراه داشت. جدایی مالکیت از مدیریت مباحث تضاد منافع را مطرح و لزوم توجه به نظارت و کنترل سهامداران بر مدیران را بیشتر کرده است. سهامداران برای کنترل و نظارت بر مدیران و جهت همسو ساختن منافع مدیران با خود، باید متحمل هزینه هایی شوند که در تئوری نمایندگی به اینگونه هزینه ها، هزینه نمایندگی گویند.بر این اساس در مقاله حاضر تلاش شده است، به بیان مبانی نظری تئوری نمایندگی و چگونگی ایجاد مشکلات و هزینه های نمایندگی ناشی از تضاد منافع مدیران و مالکان پرداخته شود
Machine summary:
"اولین مشکل در رابطه نمایندگی، وجود تضاد منافع بین کارگمار و کارگزار است، یعنی کارگمار به دنبال رسیدن به بالاترین ارزش سرمایه گذاری است و کارگزار نیز در وهله اول به دنبال کسب منفعت و افزایش رفاه خود می باشد.
این مشکل در چارچوب رابطه بین کارگزار و کارگمار نیز ممکن است به وجود آید و کارگزار به نحوی رفتار نماید تا اطلاعات نادرست و یا ناقص به کارگمار منتقل نماید و نتیجتا بر اساس اطلاعات خصوصی خود کارگمار را به انجام عملی که در جهت منافع وی نمی باشد مجاب نماید.
اساس این اقدام نیز بر آن پایه است که کارگمار اطلاعات لازم در خصوص اجرای قرارداد و انجام عملیات لازم Information Asymmetry Private Information Adverse Selection Giedsdal Moral Hazard Baiman توسط کارگزار را ندارد؛ به عنوان مثال، ممکن است شخصی که اتومبیل خود را بیمه نموده، در یک تصادف که فقط صدمه به سپر اتومبیل وی وارد شده است، ادعا کند که در تصادف بدنه اتومبیل او (که قبلا صدمه دیده بوده است) نیز خسارت دیده است.
پنجمین مشکل مربوط به تئوری نمایندگی، در این مورد است که قرارداد بین کارگمار و کارگزار در شرایط عدم اطمینان نسبت به آینده منعقد می گردد، یعنی قرارداد در زمان حاضر جهت اجرای عملیات تنظیم می گردد، اما حصول نتیجه نهایی و امکان ارزیابی آن دست کم نیاز به گذشت یک دوره مالی دارد."