Abstract:
این مقاله در ابتدا به معرفی عواملی که در شکل گیری موسیقی فیلم و رشد زیبائی شناسی آن موثر بوده اند می پردازد. آنگاه از عناصری که سینما و موسیقی را به هم نزدیک می کند نام می برد. به دنبال آن معلوم می کند که چه عواملی در آهنگسازی فیلم، استخوان بندی موسیقی را می سازند. مقاله ضمن طرح دیدگاه های چند تن از موسیقیدانان و نظریه پردازان موسیقی فیلم، ویژگی کار آهنگساز فیلم را بر می شمارد و در انتها معیارها و ملاک های ارزشیابی موسیقی فیلم را از جنبه زیبایی شناسی معرفی می کند.
This article introduces the factors that affected the art of composing music for the film and development of this art in the beginning of its history.
Then، it defines the elements that create harmonic structure and relation between film and music; also it clarifies the elements that form the structure of the work of a film composer.
Finally، the article introduces the criteria and characteristics or peculiarities of the work of film composer by presenting the point of views of famous group musicians and film theorists.
Machine summary:
"در بین این سه عامل، ویژگیهایی چون «ضبط مجدد» (که امکان تصحیح و تکثیر صدا را فراهم میآورد) «همزمانی» (که انطباق و یا هماهنگی مکانیکی دقیق موسیقی و دیگر صداها را با تصویر فیلم امکانپذیر میکند و بالاخره «تدوین» یا «مونتاژ» (که امکان برش صدا و به طور کلی امکان تفکیک دیگر صداها را از موسیقی و سکوت، با ترتیب و اندازه دلخواه و با شدتهای متفاوت در باندسازی صوتی و میکس را فراهم میآورد) اهمیت ویژهای داشتند_البته باید توجه داشت که امکان ساختن باندهای تفکیکی یا جداگانه صدا به روش فتوگرافیک برای فیلم و تدوین مستقل آنها، از همان آغاز میسر نبود و این امکان فنی، دست کم هفت سال بعد فراهم آمد.
بر این اساس، در یک تناسب متعارف بین موسیقی و فیلم، جنبههای اصلی در کار آهنگسازی_شامل : ریتم، فاصله و زمان_تا حدود زیادی پس از اتمام تدوین فیلم، برای آهنگساز فیلم ملموس و مشخص میشود_حتی در مورد عامل دینامیک نیز، چون موسیقی معمولا آخرین صدائی است که به تصاویر فیلم افزوده میشود، تقابل شدت و ضعف اصوات موسیقی در تناسب و یا رابطه با صداهای دیگر (جلوههای صوتی و گفتگوها) سنجیده و تعیین میشود (این جنبه نه فقط اصلیترین مبحث مهم میکس خود موسیقی است، بلکه مهمترین جنبه میکس صداهای فیلم نیز هست).
15 با در نظر گرفتن گوناگونی این عقاید و دیدگاهها، اکنون میتوان جنبه دیگری از موضوع را به بحث گذاشت و از دیدگاه متقابل، به شیوه استفاده از موسیقی در سینما نگریست : چنانچه موسیقی را پایه و اساس خلق تصویر و طراحی ساختار فیلم قرار دهیم، در این تابعیت ظاهری فیلم از موسیقی، چه وضعی پیش میآید؟ (باید توجه داشت که دو روش فوق، دو شکل کلی استفاده از موسیقی در فیلمسازی هستند و دو نوع تجربه کاملا متمایز در حیطه همکاری این دو هنر به شمار میآیند)."