Abstract:
تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است که با هدف سنجش قابلیت نهادهای دانشگاهی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده انجام شده است. بدین منظور الگوی سیستمی مارکوارت شامل پنج زیرسیستم یادگیری، سازمان، افراد، دانش و فنّاوری، مورد استفاده قرار گرفت. فرضیههای پژوهش با استفاده از این پنج زیرسیستم طراحی شد. به منظور گردآوری دادهها، از روش پیمایش و پرسشنامه بسته با مقیاس هفترتبهای لیکرت استفاده شد.. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تنها شاخص «توسعة شایستگیهای کارکنان» از زیرسیستم «افراد» تا حدودی در دانشگاه مورد توجه قرار میگیرد. از طرفی، میانگین کل یادگیری سازمانی در دانشگاه، کمتر از حداقل قابل قبول است. در انتها، برای نیل به الگوی مطلوب سازمان یادگیرنده در کاهش شکاف بین دانشگاه مالکاشتر و الگوی مطلوب سازمان یادگیرنده، پیشنهادهایی ارائه شده است.
Machine summary:
"نتایج تحقیقی که با هدف ارائة چارچوبی نظری برای سنجش قابلیت یادگیری سازمانی منابع دانشی سازمانها انجام شده، حاکی از این است که یادگیری سازمانی در چهار بعد تعهد مدیریت، دید سیستمی، فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچهسازی دانش قابل اندازهگیری است(اقدسی و سبحانی، 2005)؛ مؤلفههایی که در الگوی دانشگاه به عنوان یک مرکز یادگیری و محیط آموزشی، نقش مهمی در زمینة کسب و انتقال دانش بر عهده دارند و دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز از این قاعده مستثنا نیست.
با توجه به اینکه تنها یک متغیر؛ یعنی یادگیری سازمانی در دو گروه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و الگوی سازمان یادگیرنده مورد بررسی و مقایسه قرار میگرفت؛ لذا با فرض طبیعی بودن توزیع جامعة آماری و با عنایت به اینکه حجم نمونة انتخابی بیش از 30 بود، از آزمون Z برای آزمودن فرضیهها استفاده شد.
علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان میدهد با توجه به اینکه مقدار آمارة آزمون برای فرضیة پنجم کمتر از مقدار بحرانی است، نمیتوان ادعا کرد «میانگین شاخص رهبری مشارکتی در دانشگاه صنعتی مالکاشتر بزرگتر یا مساوی میانگین قابل قبول در یک سازمان یادگیرنده است».
بنابر این، تنها فرضیهای از تحقیق که تأیید میشود همین فرضیه است و با احتمال 95 درصد میتوان ادعا کرد «میانگین شاخص توسعة شایستگیهای کارکنان در دانشگاه صنعتی مالکاشتر بزرگتر یا مساوی میانگین قابل قبول در یک سازمان یادگیرنده است».
برای آخرین فرضیة فرعی تحقیق؛ یافتههای پژوهش نشان میدهد مقدار آمارة آزمون برای این فرضیه نیز کمتر از مقدار بحرانی است و در نتیجه نمیتوان ادعا کرد «میانگین شاخص به اشتراکگذاری دانش با استفاده از فناوری در دانشگاه صنعتی مالکاشتر، بزرگتر یا مساوی میانگین قابل قبول در یک سازمان یادگیرنده است»."