چکیده:
تاسیس مرکزی مستقل برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را باید نقطه عطفی در کلا ن نگری های منتهی به سند رسمی در کشور دانست. اهمیت این تصمیم را میتوان در این محورها بیان کرد: چاره اندیشی برای اجرایی شدن همه کلان نگریهای نظام، ارتقاء سطح پرداختن به تدوین الگو از قوه مجریه یا مجمع تشخیص مصلحت نظام به سطح رهبری نظام، تاسیس یک نهاد ویژه برای پرداختن به این موضوع و جلوگیری از کارهای پراکنده و موازی و ناهمسو، برجسته ساختن نقدهای معرفتی که درباره توسعه به مفهوم غربی مطرح است و استفاده از واژه پیشرفت به جای توسعه، برجسته ساختن ضرورت نگاه کاربردی و واقعگرایانه و مبتنی بر شناخت محیط از طریق افزودن قید ایرانی، برجسته ساختن انتظار خاص از حوزه های علمیه و زمینهسازی برای حضور رسمی حوزه به مثابه یک نهاد در سیاستگذاری های کلان کشور. چگونگی نقش آفرینی حوزه های علمیه در تدوین این الگو، در گرو رسیدن به تصویری روشن درباره چیستی الگوست. اگر بپذیریم که از بین چهار معنای «نقشه راه»، «مدل»، «سرمشق» و «نظریه سیاستی»، واژه «مدل» بیشترین تناسب را با مفهوم «الگو» در عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» دارد، باید پذیرفت که یکی از الزامات آن تولید پرسش ها و پاسخ هایی است که به مثابه مبانی الگو بر تمامی اجزاء و ابعاد آن سایهافکن خواهد بود. این مبانی گونه های مختلف دارد و یک گونه آن، ناظر به خاستگاه های معرفتی و دینی یعنی وجه اسلامیت الگو است. این مبانی معرفتی خود قابل تقسیم به هفت دسته زیر است: مبانی معطوف به تعریف و جایگاه دین، مبانی معطوف به مسائل معرفت شناختی، مبانی معطوف به مسائل هستی شناختی، مبانی معطوف به مسائل انسان شناختی، مبانی معطوف به مسائل جامعه شناختی، مبانی معطوف به مسائل پیشرفت و سرانجام مبانی معطوف به مسائل تمدن شناختی. هر یک از این محورها، انبوهی از زیرمحورها را در برمیگیرد. نگاهی واقعگرایانه به سرمایه ها و شرایط کنونی حوزه های علمیه، سهم این نهاد را افزون بر توسعه گفتمانی و تولید علم در این مسیر، در سه نقش محوری زیر خلاصه میکند: تدوین مبانی معرفتی و نظارت بر اشراب و اعمال این مبانی در اجزای الگو و نیز مشورت دهی در تدوین دیگر مبانی و لایه های الگو. به نظر میرسد مناسبترین قالب برای تحقق این سهم، تاسیس یک دبیرخانه حوزه ای برای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به منظور تجمیع ظرفیت های حوزه است.
The establishment of an independent center for the developing the Islamic-Iranian Model for Progress can be regarded as a turning point in the development programs of Iran. The important points about this decision can be highlighted as follows: paving the way for the implementation of the decisions made by the government، transferring the responsibility of developing the model from the executive or Expediency Council to the leadership، establishing a special council for supervisingthe implementation of the program، highlighting the criticisms about development in its western concept، replacing the word “development” with “progress”، highlighting the necessity of adopting a practical and realistic attitude towards progress، highlighting the role of religious science schools and paving the way for their presence as an institution in the macro policy-making of the country. Since the word “model” is the most appropriate، among terms such as ‘way map’، ‘pattern’،‘paragon’ and ‘political theory’، to be used in the title ‘Islamic-Iranian Model of Progress’، it should be noted that it necessities proper questions and responses as the bases of the model. These bases are of different kinds، one of which is connected with cognitive and religious origins، which can be divided into 7 groups: the bases connected with the definition and status of religion، those related to epistemological issues، those connected with ontological issues، those connected with anthropological issues، those connected with sociological issues، those connected with progress and finally those connected with civilization.
With a realistic attitude towards capitals and the current situation of the religious science schools، besides their part in the discourse development and production of science، three other roles can be attributed to them: providing the cognitive basis، supervising the implementation of these bases in the model، and contributing to the development of other bases and components of the model. It seems that the establishment of an independent institution for the Islamic-Iranian model for progress is of paramount importance in fulfilling the potential of the religious science schools.