خلاصه ماشینی:
در حوزه ای دیگر یعنی سینما و سینمارفتن هم، در ایران بیشتر از میانگین جهانی افول یافته است كه ناشی از كم شدن علاقة مردم به سینما و فیلم دیدن نیست، بلكه ناشی از این واقعیت هم هست كه پُرشدن خانه ها از فیلم های ویدئویی و سی دی، و نیز پخش فیلم از تلویزیون ملی وماهواره ها، باعث شده كه اغلب سالن های سینماها خالی شود.
اگر به بحث و فحص بیشتر در این زمینه علاقه دارید از جمله می توانید به مقاله ای كه ۱۵ـ۱۶ سال پیش نوشته ام و در یكی از مجموعه های مقالاتم چاپ شده است مراجعه بفرمایید.
اما این كار چون مستقیم انجام نمی شود، لذا عبارت است از رساندن كتاب از انبار ناشر یا حتی گاهی از چاپخانه به انبار توزیع كننده (پخشگر) یا توزیع كنندگان.
هم مؤلف/مترجم یا تصحیح كنندة یك متن خطی در یك كلمه صاحب اثر/كتاب، هم ناشر، و هم پخشگر و حتی كتابفروش، و هم كتابنده ها، یعنی كتابگزاران، نویسندگان نقد و معرفی، یا فقط معرفی (اعم از كوتاه یا بلند) هر یك در این میان وظیفه یا حرفه و علاقه ای دارند.
دیگر آنكه پس از انتشار اثر باید با ناشران هماهنگی و همفكری كنند كه ده بیست نسخه از اثر برای رسانه های كتابگزار اهدا و ارسال شود، كه شرحش خواهد آمد.
و خوب محاسبه نمی كنند كه اگر از ۳۰ نسخة اهدایی آنان به مراكز و مراجعی كه یاد شد، حتی فقط ۳ اثر معرفی شود، خرج خود و بقیه را درآورده است.