چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهار ت های زندگی بر کاهش عوامل خطرساز و
افزایش عوامل محافظت کننده در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر همدان بود . روش: در این
پژوهش شب ه آزمایشی از بین 400 نفر از ن وجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر همدان 36 نفر (گروه
آزمایش 17 نفر، گروه گواه 16 نفر ) به عنوان نمونه به طور تصادفی انتخاب شدند که گروه آزمایش 8
جلسه آموزش مهارت های زندگی دریافت کرد. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت
کننده مصرف مواد محمدخانی ( 1389 ) بود. یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات متغیرهای نگرش نسبت به
مواد، افسردگی و هیجا ن خواهی گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل و در متغیرهای جرات مندی و
خودکنترلی بیشتر از این گروه بود . نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش عوامل خطر
ساز و افزایش عوامل محافظت کننده در نوجوانان بزهکار می شود.
Objective: the aim of this study was investigation the effectiveness of life skills training on reducing the risk factor and enhancement of protective factors in city of Hamadan reformatory place for delinquency children. Method: in this semi-experimental research among 400 persons of Hamadan reformatory place for delinquency children، 36 individual (experimental group 17 persons، control group 16 persons) were selected via random sampling method. The experimental group received 8 training sessions. The main instrument of this research was، drug consuming risk and protective factors questionnaire. Findings: the results indicated that the scores of attitude toward drug، depression and sensation seeking of experimental group are lower than control group and in assertiveness and self-control factors were higher. Conclusion: the life skills training reduced risk factors and enhanced protective factors regarding to drug consuming in delinquent adolescence.
خلاصه ماشینی:
"لذا به توجه به آنچه ذکر شد سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا آموزش مهارتهای زندگی برکاهش عوامل خطرساز و افزایش عوامل محافظت کننده سوءمصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت اثربخش است؟ روش جامعه، نمونه و روش نمونهگیری روش تحقیق حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود.
Spoth, Clair, Shin & Redmond جدول1: برنامه آموزشی در طی اجرای طرح برای گروه آزمایش جلسات محتوای آموزشی اهداف اول آثار زیانبار مواد مخدر ایجاد نفرت نسبت به مواد مخدر، آگاهی به آثار زیانبار مواد مخدر در رابطه با فرد و اجتماع، آشنایی با راههای مقاومت در برابر همسالانی که فرد را نسبت به اعتیاد تشویق میکنند دوم روشهای تصمیم گیری کسب توانایی در تصمیمگیری مناسب در موقع بروز مشکل، توانایی در انتخاب بهترین راهحل از راهحلهای مختلف، دوری از عجله در تصمیم، تسلط بر هیجانات در تصمیمگیری سوم روشهای مقابله با افسردگی توانایی پذیرش موقعیتهای ناخوشایند خارج از کنترل، تقویت جرأتمندی، توانایی کنترل احساسات، توانایی کنترل تفکرات منفی و ...
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش عوامل خطرساز و افزایش عوامل محافظت کننده در برابر مصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر همدان بود.
پژوهشهای مذکور به این نتیجه دست یافتند که با آموزش مهارتهای زندگی و مهارتهای مقابله با مصرف مواد مخدر میتوان نگرش افراد بویژه نوجوانان در معرض خطر را به میزان معناداری نسبت به مصرف مواد تغییر داد و گرایش آنان به مصرف مواد را کاهش داد."