چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت رابطة بین هوش عاطفی، هوش معنوی و تاب آوری انجام شد. گروه نمونه شامل 354 دانشجوی کارشناسی ارشد (188 دختر و 166 پسر) دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 88-89 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تاب آوری بزرگسالان همدال و همکاران (2001)، پرسشنامه هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2001) و مقیاس هوش معنوی کینگ (2008) بود. نتایج نشان داد نمرات کلی هوش عاطفی و هوش معنوی به طور مثبت و معنی داری نمرة کلی تاب آوری را پیش بینی میکنند اما هوش عاطفی پیش بینی کنندة قوی تر تاب آوری است. علاوه بر این، ابعاد شایستگی فردی، انسجام خانوادگی و ارتباط با دوستان در متغیر تاب آوری از طریق معناسازی شخصی (در هوش معنوی) و خوش بینی (در هوش عاطفی) قابل پیش بینی بودند. در مقایسه دو جنس تنها میانگین نمرات هوش معنوی دختران به نحو معنی داری از میانگین نمرات پسران بیشتر بود و در دو متغیر دیگر، تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات مشاهده نگردید.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ بين هوش عاطفي ، هوش معنوي و تاب آوري ̈ The Relationship between Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence o and Resilience * سميه کشاورزي * دکتر فريده يوسفي چکيده اين پژوهش با هدف شناخت رابطۀ بين هوش عاطفي ، هوش معنـوي و تـاب آوري انجـام شـد.
ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي امکان پيش بيني تاب آوري (و ابعـاد آن) از طريـق هـوش عـاطفي و هوش معنوي (و ابعاد آنهـا) از روش رگرسـيون چندگانـه بـه شـيوه همزمـان اسـتفاده گرديدکه نتايج آنها در جداول ٤ تا ٩ آمده است .
نتايج رگرسيون چندگانه به منظور پيش بيني تاب آوري از طريق نمره کلي هوش عاطفي و هوش معنوي (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٥ شاخصه هاي هم خطي بودن نشان مي دهند که بـين متغيرهـاي پـيش بين ، هم خطي وجود نداشته و نتايج حاصل از مدل رگرسيون قابـل اعتمـاد مـي باشـد نتايج جدول ٥ نشان مي دهد مقدار آزمون F براي بررسي تاثير ابعاد هـوش عـاطفي و هوش معنوي بر شايستگي فردي برابر با ٥٠/١١ بوده که در سـطح ٠٠٠١>p معنـي دار است .
نتايج رگرسيون چندگانه به منظور پيش بيني بعد شايستگي اجتماعي از طريق ابعاد هوش عاطفي و هوش (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٦ مقدار آزمون F براي بررسي تاثير ابعاد هوش عـاطفي و هـوش معنوي بر شايستگي اجتماعي برابر بـا ٢٢/٧٠ بـوده کـه در سـطح ٠٠٠١>p معنـي دار است .
Emotional intelligence and stress resiliency: A relationship study, International Journal of Educational Administration, 1(1), 1-16.