چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناخت میزان اثر بخشی راهبرد های خود تنظیمی بر مهارتهای خود تنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان در درس عربی طراحی و اجرا شد. بدین منظور 60 دانش آموز دختر از پایه اول دبیرستان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس از بین دانش آموزان گروه نمونه، نیمی از دانش آموزان برنامه آموزشی راهبرد های خود تنظیمی دریافت نمودند. کلیه دانش آموزان پیش از آغاز آموزش و پس از آن پرسشنامه خود تنظیمی، تلاش، درگیری شناختی و اضطراب امتحان را پر کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد دانش آموزانی که آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی را دریافت کردهاند، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی بالاتر و اضطراب امتحان پایینتری دارند. همچنین در نمرات بدست آمده از پرسشنامه های خود تنظیمی و تلاش و درگیری شناختی و اضطراب امتحان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش محسوسی دیده شد (05/0p<). نتایج تحقیق حاضر در اثر بخشی برنامه آموزشی راهبردهای خودتنظیمی بر مهارتهای خود تنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان با نتایج تحقیقات پیشین همسو میباشد و اجرای این برنامه آموزشی به منظور پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس عربی توصیه میگردد.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي بر مهارت هاي درگيري تحصيلي و اضطراب امتحان خود تنظيمي The Effectivenessof Self-RegulationLearingStrategies Training on the Self-Regulation Skills,Academic Engagement and Test Anxiety * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * دکتر جواد اژه اي * مريم داودي چکيده پژوهش حاضر به منظور شناخت ميزان اثر بخشي راهبرد هاي خود تنظيمي بر مهارت هاي خود تنظيمي، درگيري تحصيلي و اضطراب امتحان در درس عربي طراحي و اجرا شد.
نتايج تحقيق حاضر در اثر بخشي برنامه آموزشي راهبردهاي خودتنظيمي بر مهارت هاي خود تنظيمي، درگيري تحصيلي و اضطراب امتحان با نتايج تحقيقات پيشين همسو مي باشد و اجراي اين برنامه آموزشي به منظور پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس عربي توصيه ميگردد.
کليدواژه ها: آموزش راهبردهاي خود تنظيمي، مهارت هـاي خـود تنظيمـي، درگيـري تحصـيلي، اضطراب امتحان دريافت مقاله :١٣٩٠/٧/٧تصويب نهايي: ١٣٩١/١٠/٣ Faculty of Education and Psychology,University * گروه روانشناسي و تربيتي و مشاوره دانشگاه تهران of Tehran I.
همان گونه که در اين جدول ملاحظه ميشود، در فرضيه اول پژوهش مبني بر اينکه آموزش راهبردهاي خود تنظيمي، مهارت هاي خود تنظيمي دانش آموزان را افزايش ميدهد، فرض صفر در دو گروه (کنترل و آزمايش ) و در مقياس خودتنظيمي رد ميشود.
جدول ٢- آزمون معناداري تفاوت ميانگين نمرات آزمودنيهاي دو گروه کنترل و آزمايش در مقياس هاي مهارت هاي خود تنظيمي، درگيري تحصيلي و اضطراب امتحان (رجوع شود به تصویر صفحه) اين بدان معناست که فرضيه دوم پژوهش مبني بر اينکه "آموزش راهبردهاي خود تنظيمي، درگيري تحصيلي دانش آموزان را افزايش ميدهد"، تاييد گرديد.