چکیده:
تحقیق حاضر به شناخت رابطه برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و جهت گیری هدف در دانش آموزان دوره دبیرستان پرداخته است. نمونه مورد مطالعه 298 نفر از دانش آموزان شیراز (156نفر دختر و 142نفر پسر) بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو ابزار استفاده شد که عبارتند از: مقیاس برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی نسخه عمومی (گانیه، 2003)، پرسشنامه هدف پیشرفت (الیوت و مک گریگور، 2001). نتایج تحلیل رگرسیون، حاکی از آن بود که از بین سه نیاز اساسی روانشناختی، برآورده شدن نیاز به استقلال و برآورده شدن نیاز به پیوستگی از قدرت پیش بینی کنندگی مثبت و معناداری برای جهت گیری هدف تسلط-گرایشی برخوردار می باشند. برآورده شدن نیاز به شایستگی از قدرت پیش بینی منفی و معناداری برای جهت گیری هدف تسلط-گریزی برخوردار است و برآورده شدن نیاز به استقلال و شایستگی، جهت گیری هدف عملکرد-گریزی را به صورت منفی و معناداری پیش بینی نموده اند.
خلاصه ماشینی:
نقش برآورده شدن نيازهاي اساسي روانشناختي در جهت گيري هاي هدف دانش آموزان The Role of Satisfying Basic Psychological Needs in Students' Goal Orientations * عفت دفترچي * راضيه شيخ الاسلامي چکيده تحقيق حاضر به شناخت رابطۀ برآورده شـدن نيازهاي اساسي روانشناختي و جهت گيري هـدف در دانـش آمـوزان دوره دبيرسـتان پرداختـه اسـت .
و همچنين با توجه به آنکه بر اساس اين نظريۀ انسان ها بـه صـورت طبيعي، راغب به دنبال کردن اهدافي هستند که آنها را مختارانه تعيين کنند و با نيازهـاي دروني آنان مطابقت داشته باشد، اين سؤال مطرح مي شود که آيا برآورده شدن نيازهاي اساسي روانشناختي، جهت گيري هاي هدف دانش آموزان را پيش بيني مي کند؟ روش طرح پژوهش حاضر از نوع "همبسـتگي" اسـت .
همچنين ، با توجه به نتايج پژوهش حاضر، "نياز به پيوستگي" به صورت معناداري جهت گيري هدف "تسلط -گرايشي" را در دانش آموزان پيش بيني نموده است .
يافته ديگر اين پژوهش حاکي از آن است که برآورده شدن "نياز به شايستگي " جهت گيري هدف تسلط -گريزي را به صورت منفي پيش بيني مي کند.
يادداشت ها 1-goal orientation 2-achievement goal 3-definition of competency 4-valence of competency 5- mastery approach 6- performance approach 7- mastery avoidance 8- performance avoidance 9-self-determination theory 10- basic psychological needs 11-Basic Needs Satisfaction Scale in General 2-Achievment Goal Questionnaire منابع - شيخ الاسلامي، راضيه (١٣٩٠).
Motivation in the exercise setting: Integrating constructs from the approach- avoidance achievement goal framework and self-determination theory.
(2011) Stability and change in achievement goal orientations: A person-centered approach, Contemporary Educational Psychology, 36, 82–100.