چکیده:
نهضت انقلاب اسلامی ایران با رهبری حکیمانه حضرت امام(ره) فرصت بسیار مناسبی را فراهم آورد تا برای اولین بار یک فقیه جامع الشرایط و برجسته که خود اقدام به تاسیس یک نظام سیاسی کرد، آرا و اندیشه ها و دیدگاه های خود را نیز درباره مسائل مختلف حقوق بشر با بهره گیری از منابع فقه و در رابطه با جامعه سیاسی اسلامی ارائه نماید. ما در این مقاله ضمن بررسی تحول حقوق بشر در اسلام، موضوعات حقوق بشری از دیدگاه حضرت امام(ره) را مورد بحث قرار داده و در هر بخش با بهره گیری از دیدگاه ها و اندیشه های ایشان به تجزیه و تحلیل مطالب مورد بحث می پردازیم
خلاصه ماشینی:
از دیدگاه حضرت امام (ره ) قواعد حقوق بشری واقعـی کـه دارای پشـتوانه الهـی و معنوی است آن چنان از جایگاه محکمی برخوردار است که نه تنهـا دربرگیرنـده حقوق واقعی و فطری نوع بشـر اسـت بلکـه رعایـت آن هـا از سـوی دولـت مـردان کشورها و جامعه جهانی کمکی است بـه حفـظ نظـام هـای سیاسـی از آسـیب هـای احتمالی.
تحولات حقوق بشر اسلامی، از ابتدای دوران حیات سیاسی اسلام تا به امروز در حقیقت نشانگر یک انقلاب سیاسی و ارزشی در زمینـه مسـائل حقـوق بشـر میباشد و حضرت امام به عنوان یک نظریه پرداز واقعی فقه حکومتی، بـه عنـوان مثال در باب آزادی به عنوان یکی از مسائل مورد احترام در رعایت حقـوق بشـر معتقدند به اینکه دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعـی اسـت و برای همه اقشار و حتی اقلیت های مذهبی آزادی به طور کامل هست و هر کـس میتواند اظهار عقیده خودش را بکند (خمینی ١٣٨٦، ج ٤: ٤٤٣).
در اینجا بیان این نکته مفید اسـت کـه بعـد از انتقـادات وارد شـده از سـوی بسیاری از کشورها و اندیشمندان جهان اسلام از جمله حضرت امام (ره ) مبنی بـر تقابل و عدم همسویی کامل اعلامیـه حقـوق بشـر (مصـوب ١٩٤٨مـیلادی)، بـا موازین حقوق بشر اسلامی، اعلامیه اسلامی حقوق بشر در سال ١٩٩٠ در قـاهره به تصویب رسید.
(خمینی ١٣٨٦، ج ٦: ٥٢٦) بدین ترتیب ، در اندیشه سیاسی امام ، آزادی همراه با امنیت نه تنها یـک اصـل ارزشمند و قابل احترام است که باید پاس داشته شود، بلکه یکی از اهداف اصلی تأسیس حکومت و یکی از اصول جمهوری اسلامی اسـت کـه الگـوی مطلـوب حکومت در نزد ایشان به شمار میرود.