چکیده:
دانشگاه ها درجوامع صنعتی نوین علاوه بر کارکردهایی مانند تولید دانش(پژوهش)، انتقال دانش(آموزش)، اشاعه و نشر دانش(خدمات)؛ و تعلیم و تربیت و رهبری حرکت فرهنگ جامعه؛ عامل اصلی تحولات علمی و فناوری؛ منشا نواندیشی وجنبش های اجتماعی فرهنگی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه و تامین کننده نیروی انسانی متخصص برای بخشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور هستند. نیازهای متعدد و متحول بخشهای کشور از یک سو و شکاف بین عملکرد وضع موجود دانشگاه ها با اهداف انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر، پرداختن به مهندسی فرهنگی دانشگاه را ضروری میسازد. رویکرد مهندسی فرهنگی به عنوان رویکردی جامع و راهبردی، از ظرفیت و قابلیت لازم برای پاسخگویی به این ضرورت، برخوردار است. در این مقاله سعی بر آن است تا با تبیین و تعریف لوازم و شاخص های لازم برای انجام این مهم، نظریه پردازی لازم در مهندسی فرهنگی دانشگاه صورت پذیرد.
In addition to functions such as producing، transmitting and disseminating knowledge، and directing the culture of a society، in industrial countries، university is regarded as the main cause of scientific and technological evolutions، and a source of innovation and social، cultural، economic and political movements; it is also regarded as the provider of human resources for different social، economic، political and cultural sections of the society. The serious needs of the country، and the gap between the performance and state of universities and the goals of the Islamic Republic of Iran، have necessitated paying more attention to cultural engineering of universities. The cultural engineering approach، as a comprehensive and strategic approach، possesses the capacity and ability to fulfill this need. The present article aims to explicate and define the needs and indexes for cultural engineering، and formulate the necessary theories.