چکیده:
یکی از روش های توانمند سازی مدارس، مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیت های آن است، بری آنکه بتوان زمینه لازم را برای دستیابی به مدیریت مدرسه - محور فراهم نمود. در این مقاله میزان مشارکت دانش آموزان دوره متوسطه در فعالیت های مدارس شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. به همین منظور ،با تدوین پرسش های پژوهش در زمینه های گوناگون مشارکت دانشآموزان در مدارس، نظرات در گروه از نمونه آماری یعنی دانشآموزان (1230 نفر) و مسئولان و دبیران (240 نفر)، با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از طریق پرسش نامه های محقق ساخته گردآوری گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و چگونگی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی است. با تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی، نتایج پژوهش نشان داد که میزان مشارکت دانش آموزان در کل فعالیت های مشارکتی ازن ظر دانش آموزان در سطح پایین و از نظر مسئولان و دبیران در سطح متوسط قرار دارد که این میزان مشارکت نمی تواند زمینه لازم را برای دستیابی به اهداف مدیریت مدرسه محور فراهم سازد. در میان فعالیت های مشارکتی، فعالیت های ورزشی و انضباطی نسبت به سایر فعالیت ها از وزن مشارکت بیشتریبرخوردار هستند. همچنین بر اساس یافته ها، در میان متغیرهای جمعیت شناختی دو متغیر نوع مدرسه و نوع عضویت در شورای دانش آموزی، متغیرهای پیش بینی کننده میزان مشارکت هستند به طوری که بر اساس آنها می توان مشارکت دانش آموزان را در فعالیت های مدارس تبیین کرد.