چکیده:
رمــان، یکــی از مهــم تــرین و پرمخاطــب تــرین انــواع ادبــی در میــان طبقــات گونــاگون مردم به شـمار مـی رود. رمـان فلـسطینی ، نمونـه ای از ایـن نـوع ادبـی در ادبیـات معاصـر عربـی اســت و مــی تــوان آن را از بهتــرین نمونــه هــای رمــان عربــی معاصــر دانــست . رمــان فلــسطینی که در سـایة اشـغال صهیونیـستی رشـد یافتـه ، بازتـابی از درگیـریهـا، تقابـل هـا و تنـاقض هـای ناشــی از ایــن اشــغالگری اســت ؛ بــه گونــه ای کــه مــی تــوان آن را تــصویری واضــح از دوگــانگی میــان دشــمنان اشــغالگر و صــاحبان اصــلی ایــن ســرزمین دانــست ؛ عــلاوه بــر ایــن ، انـواع دیگـری از تقابـل را نیـز میـان فلـسطینی مبـارز و سازشـکار، میـان مبـارزان و موسـسات فلــسطینی ، میــان فقــرا و ثروتمنــدان، میــان شــرق و غــرب و ... مــی تــوان یافــت ؛ امــا ســحر خلیفــه ، همچــون ســایر ادیبــان زن عــرب، جنبــه ای دیگــر از تنــاقض و تقابــل در جامعــة خــود را نیـز مـورد توجــه قـرار مـی دهــد و آن تقابـل میـان زن و مــرد در جامعـة سـنتی و مردســالار فلــسطین اســت ؛ همچنــین دوگــانگی محــدودتری میــان زن تحــصیل کــرده و زن ســنتی خــود نمـایی مــی کنــد کـه باعــث مــی شـود زن فلــسطینی تحــصیل کـرده و آگــاه، در مرکــز شــبکه ای پیچیده از دوگـانگی هـا و تقابـل هـا قـرار گیـرد. بـر ایـن اسـاس، مـی تـوان گفـت کـه موضـوع غالـب و مایــة اصـلی رمــانهــای سـحر خلیفــه را همــین دوگـانگی هــا، تنــاقض هـا و تقابــل هــا شــکل مــی دهنــد. گرچــه در نهایــت ، تمــامی ایــن دوگــانگی هــا در قالــب یــک دوگــانگی بزرگتر - یعنی تقابل میان فلسطینی و اسرائیلی - رنگ می بازد.
خلاصه ماشینی:
مــی تــوان یافــت ؛ امــا ســحر خلیفــه ، همچــون ســایر ادیبــان زن عــرب، جنبــه ای دیگــر از تنــاقض و تقابــل در جامعــة خــود را نیـز مـورد توجــه قـرار مـی دهــد و آن تقابـل میـان زن و مــرد در جامعـة سـنتی و مردســالار فلــسطین اســت ؛ همچنــین دوگــانگی محــدودتری میــان زن تحــصیل کــرده و زن ســنتی خــود نمـایی مــی کنــد کـه باعــث مــی شـود زن فلــسطینی تحــصیل کـرده و آگــاه، در مرکــز شــبکه ای پیچیده از دوگـانگی هـا و تقابـل هـا قـرار گیـرد.
com//http:) در رمــانهــای ســحر خلیفــه مــی تــوان از تقابــل هــا، تنــاقض هــا و دوگــانگی هــای عمیقــی ســخن گفــت کــه ریــشه در وضــعیت دشــوار زن تحــصیل کــرده و بافرهنــگ فلــسطینی (امثــال خــود نویــسنده) در رابطــه بــا زنــان عــامی و بــی فرهنــگ ، مــردان ســنتی و معتقــد بــه مردســالاری، سیاســتمداران بــی کفایــت و مهــم تــر از همه دشمن صهیونیست دارد.
٣- پدیدة دوگانگی و تقابل در رمانهای سحر خلیفه ســحر خلیفــه همــواره خــود را متعهــد بــه مــسألة فلــسطین و تــصویر کــردن زنــدگی روزمـرة مـردم ایـن سـرزمین بـا همـة پیچیـدگی هـا و درگیـریهـای موجـود در آن مـی دانـد؛ بــه ویــژه انعکــاس دادن نبــرد ایــن مــردم بــا اشــغالگران سرزمینــشان و نیــز انعکــاس رابطــة ناعادلانــة میــان زن و مــرد در جامعــة ســنتی فلــسطین ؛ بنــابراین ، در آثــار ســحر خلیفــه مــی تــوان دو تقابــل و تعــارض اساســی را بــه وضــوح دیــد: یکــی فلــسطینی در مقابــل اســرائیلی اشــغالگر، و دیگــری زن ســتمدیده در برابــر مــرد ســتمگر.