چکیده:
نظریة عدالت جان راولز از هر حیث دارای ویژگیهای یک نظام جامع مفهومی است و
مانند هر نظام م فهومی، دربرگیرندة روشی ویژه است که سرشت و کارکرد آن،
تعیین کنندة محتوای نظریة اوست. مفاهیم کانونی روش شناسی نظریة عدالت را
میتوان در ایده های قراردادگرایی، وضع اولیه، حجاب جهل و تکنیک موازنة تاملی
چکیده کرد. چیستی هر یک از این مفاهیم و نسبت آنها با هم و با مفاهیم مهم
دیگری که در یک نظریة سیاسی اجتماعی مطرح می شود از جمله مهم ترین
پرسشهایی بوده که نظر تحلیلگران نظریة عدالت را به خود جلب کرده اس ت.
دوورکین نسبت روش شناسی راولز را با نظریات حق محور، هدف محور و وظیفه محور و
نیز دو الگوی طبیعی و سازنده بررسی کرده است. تامس نیگل در عادلانه بودن نتیجة -
نهایی نظریهای که از روش خاص راولز حاصل میشود تشکیک کرده و دیوید هال با
افسان های خواندن روش راولز، امکان تحقق روش مذکور را مورد انتقاد خود قرار داده
است.
خلاصه ماشینی:
"در ﭼﻨ ـﻴﻦ ﺷ ـﺮاﻳﻄﻲ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ اﻳ ـﻦ ﭘﺮﺳ ـﺶ ﻣﻄ ـﺮح ﻣ ـﻲﺷ ـﻮد ﻛ ـﻪ »آﻳ ـﺎ ﻣ ـﻲﺗ ـﻮان ﺑ ـﻪ راﺣﺘ ـﻲ ﺣﻘ ـﻮق ده ﻳ ـﺎ ﺑﻴﺴ ـﺖ ﻣﻴﻠﻴ ـﻮن ﻧﻔ ـﺮ از ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـــ ـ ـ ـ ﺷـﻬﺮوﻧﺪان ﺟﺎﻣﻌـﻪ را ﺑـﺎ اﻳـﻦ ﺗﻮﺟﻴـﻪ ﻛـﻪ آﻧﻬـﺎ اﻗﻠﻴـﺖاﻧـﺪ ﻧﺎدﻳـﺪه ﮔﺮﻓـﺖ؟«؛ »آﻳـﺎ ﻗـﺪرتﻫـﺎی ﻣﺴـﺘﺒﺪ ـ ـ ــ ـ ـ ــ ـــ ـ ــ ـ ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ اﺗﻜﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ اﻳﺪه، ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﺔ اﻗﻠﻴﺖ ﺑﻮدن، از ﺗﻤﺎم ﺣﻘﻮق اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻣﺤﺮوم ﻛﻨﻨﺪ؟«؛ 39 ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎی ﻧﻘﺎداﻧﺔ روش ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻋﺪاﻟﺖ راوﻟﺰ ()The Method of Rawls’ Theory of Justice: Some Important Criticisms »ﻣﺜﻼ آﻳﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖﻫﺎی ﺷﺒﻪﻧﺎزی ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻗﻠﻴﺖﻫﺎی دﻳﻨﻲ ﻳﺎ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻳﺎ ﻧﮋادی را ﻣﻮرد ﺑﻲﺗﻮﺟﻬﻲ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪﺗﺮﻳﻦ رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ؟«.
ﺑـﻪ ﻧﻈـﺮ ﻣـﻲرﺳـﺪ ﺗﻨـﺎﻇﺮی ﻛﻪ دوورﻛﻴﻦ ﻣﻴﺎن اﻳﺪة وﺿﻊ اوﻟﻴﻪ و اﻳﺪة ﺣﻘﻮق ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺑﺮﻗﺮار ﻛﺮده اﺳﺖ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﺧـﻮاﻧﺶ ذاتﮔﺮاﻳﺎﻧـﺔ وی از اﻳﺪة وﺿـﻊ اوﻟﻴـﻪ در ﻛﺘـﺎب ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﻋـﺪاﻟﺖ (1791) ﺑﺎﺷـﺪ؛ ﺧﻮاﻧﺸـﻲ ﻛـﻪ از ﻳـﻚ ﺳـﻮ ﺧﻮدﺳـﺮاﻧﻪ ﻧﻴﺴﺖ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از آن در اﻳﻦ اﺛﺮ وﺟﻮد دارد و ﺧـﻮد راوﻟـﺰ ﻫـﻢ ﺑـﺪان اﺷـﺎره ﻛـﺮده اﺳـﺖ و از ﺳـﻮی دﻳﮕﺮ ﭼﻮن ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻛﻠﻲ دﺳﺘﮕﺎه ﻧﻈﺮی راوﻟـﺰ ﻫـﻢﺧـﻮاﻧﻲ ﻧـﺪارد ﺑـﻪﺻـﻮرت ﻳـﻚ ﻧﺎﺳـﺎزه ﭘﺪﻳـﺪار ﺷـﺪه اﺳﺖ."