چکیده:
اصل جهت کافی یکی از اصول بسیار مهم فلسفی اس ت. آرتور شوپنهاور فیلسوف
مشهور آلمانی، بر این اصل بسیار تاکید کرد و آن را م دخلی برای ورود به نظام فلسفی
خویش قرار دا د. وی بر آن است تا حدود و شرایط اطلاق این اصل را به نحو دقیق
مشخص کند و از کاربرد ناروای آن در ساحت ماورای واقعیت پدیداری بپرهیز د. این
اصل در نظام فلسفی وی حاکم بر روابط و نسب میان پدیدارها و اعیان اس ت. به علاوه،
اصل مذکور در نظام فلسفی وی مساوی با اصل علیت نیست، بلکه گسترده تر از آن
است؛ زیرا اصل علیت تنها صورتی از صور تهای چهارگانة اصل جهت کافی است. در
این نوشتار سعی بر این است که مفاد، کارکرد، حوزة اطلاق و اهمیت این اصل را در
فلسفة شوپنهاور نشان دهیم.
خلاصه ماشینی:
")Wicks, 2008, pاﻳـﻦ ﻧﻘـﺪ ﺑـﺮ ﺑﺮﻫـﺎن ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻗﺒﻞ از وی اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﻧﻘﺪ ﺑﺮای ﺷﻮﭘﻨﻬﺎور از اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ آﻧﭽﻪ وی ﻋﺒﺪاﷲ اﻣﻴﻨﻲ / ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﺻﺎﻓﻴﺎن 46 ()Abdullah Amini / Mohamad Javad Safian در ﺑﺎب اﺻﻞ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻓﻲ، ﺻﻮرتﻫﺎی آن و ﺿﺮورتﻫﺎی ﻣﻄﺮح در ﻫﺮ ﺻﻮرت از اﻳﻦ اﺻـﻞ ﮔﻔﺘـﻪ اﺳـﺖ، ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد.
ﻟﺘﺎ ( )Lattaدر اﻳـﻦ ﻣـﻮرد، ﭘـﺲ از اذﻋـﺎن ﺑـﻪ ﻧﺎﺳـﺎزﮔﺎری ﻣﻴـﺎن ﻣﻨﻄـﻖ و ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﺔ ﺷـﻮﭘﻨﻬﺎور، اﻳـﻦ ﮔﻮﻧـﻪ ﻧﺘﻴﺠـﻪ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـــ ـ ــ ﻣﻲﮔﻴـﺮد: »ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺷـﻮﭘﻨﻬﺎور ﺑـﻪ ﺗﻔـﺴﻴﺮ ﻋﻤﻴـﻖﺗـﺮ و ﺟـﺎﻣﻊﺗـﺮ اﺻـﻞ ﺟﻬـﺖ ﻛـﺎﻓﻲ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان زﻳـﺮ ﻋﺒﺪاﷲ اﻣﻴﻨﻲ / ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﺻﺎﻓﻴﺎن 66 ()Abdullah Amini / Mohamad Javad Safian ﺑﻨﺎی اﺻﻞ اﻣﺘﻨﺎع ﺗﻨﺎﻗﺾ اﺷﺎره ﻣﻲﻛﻨﺪ، اﻣﺎ اﺟﺎزه ﻧﻤﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﺻﻞ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻈﺎﻣﺶ را ﺷـﻜﻞ ﺑﺪﻫـﺪ« (ﻟﺘﺎ، 4831، ص222).
ﺑـﻪ ﻧﻈـﺮ ﻣـﻲرﺳـﺪ ﻛـﻪ ﺷـﻮﭘﻨﻬﺎور ﺑـﻴﺶ از آﻧﻜـﻪ درﺻـﺪد ﺑﺎﺷـﺪ ﺗﺎ ﻟﻮازم ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺑﻴﺎن ﻛﻨﺪ، ﻣﻲﻛﻮﺷﺪ ﺗﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻌﻤﺎرﮔﻮﻧﺔ ﻓﻜﺮ ﺧـﻮد را در ﺑـﺎب ﺗﻨـﺎﻇﺮ رﻳـﺸﻪﻫـﺎی ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﺔ اﺻﻞ ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺎ ﭼﻬﺎر ﻧﻮع ﺣﻘﻴﻘـﺖ، ﺣﻔـﻆ ﻛﻨـﺪ؛ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣﻌﻨـﻲ ﻛـﻪ ﮔـﺎﻫﻲ ﻣﻤﻜـﻦ اﺳـﺖ ﻋﺒﺪاﷲ اﻣﻴﻨﻲ / ﻣﺤﻤﺪﺟﻮاد ﺻﺎﻓﻴﺎن 86 ()Abdullah Amini / Mohamad Javad Safian ﺷ ـﻮﭘﻨﻬﺎور در ادﻋ ـﺎی ﺗﻨ ـﺎﻇﺮ ﻳ ـﻚ ﺣﻘﻴﻘ ـﺖ ﺑ ـﺎ ﺻ ـﻮرﺗﻲ از اﺻ ـﻞ ﺟﻬ ـﺖ ﻛ ـﺎﻓﻲ، ﺗﻮﺟﻴ ـﻪ ﻛ ـﺎﻓﻲ ﻧﺪاﺷ ـﺘﻪ ـ ــ ــ ـ ـــ ــ ـ ـ ﺑﺎﺷﺪ."