چکیده:
ژوﻟﻴﺎ ﻛﺮﻳﺴﺘﻮا، ﻓﻴﻠﺴﻮف ﻣﻄﺮح ﺟﺮﻳﺎن ﭘﺴﺖﻣﺪرﻧﻴﺴﻢ، ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺘﻲ روانﻛﺎواﻧﻪ و زﺑﺎنﺷﻨﺎﺧﺘﻲ از ﻣﻔــﺎﻫﻴﻢ ﺑﻨﻴــﺎدﻳﻦ ﻓﻠــﺴﻔﻪ، در ﭘــﻲ ﺗﺮﺳــﻴﻢ ﺟﻬــﺎن و ﺳــﻮژهای ﺳــﻴﺎل و در ﻓﺮآﻳﻨــﺪ اﺳﺖ. وی، در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺧﻮﻳﺶ، از ﻣﻔﻬﻮم "ﻛﻮرا" اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ. اﻳـﻦ ﻣﻔﻬـﻮم ﻛـﻪ اوﻟﻴﻦﺑﺎر در رﺳﺎﻟﺔ ﺗﻴﻤﺎﺋﻮس اﻓﻼﻃﻮن ﺑﺮای ﺗﺸﺮﻳﺢ ﻓﺮآﻳﻨـﺪ ﺷـﻜﻞﮔﻴـﺮی ﺟﻬـﺎن ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﻣﻲرود، در ﺗﻔﻜﺮ ﻛﺮﻳﺴﺘﻮا ﻧﺴﺒﺘﻲ ﺑﺎ زﺑﺎن ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﻧﺨـﺴﺘﻴﻦ ﺧﺎﺳـﺘﮕﺎه ﺳـﻮژه ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲﺷﻮد. ﻣﻘﺼﻮد اﻳﻦ ﻣﻜﺘﻮب ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻔﻬﻮم "ﻛـﻮرا" در اﻧﺪﻳـﺸﺔ ﻛﺮﻳـﺴﺘﻮا و ﺑﻴـﺎن ﻧـﺴﺒﺖ آن ﺑـﺎ ﻛﻮرای اﻓﻼﻃﻮﻧﻲ اﺳﺖ.ﻛﻮرا ، اﻣﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪای ، اﻣﺮ ﻧﻤﺎدﻳﻦ، ﺳﻮژة ﺳﺨﻦ ﮔﻮ، اﻓﻼﻃﻮن ،ﻛﺮﻳﺴﺘﻮا
خلاصه ماشینی:
(Moi, 1986 , pدر ﻧﺘﻴﺠﻪ،ﻛﺮﻳـﺴﺘﻮا در ﭘﻲ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻃﺮﺣﻲ از ﺳﻮژة اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮﻫـﺎ و ﺑﺮداﺷـﺖﻫـﺎی ﭘﻴـﺸﻴﻦ از ﺳـﻮﺑﮋﻛﺘﻴﻮﻳﺘﻪ ) (subjectivityﺷﻜﻞ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﭼﻴﺰی رﻫﻨﻤﻮن ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ او »ﺳﻮژة ﺳﺨﻦﮔـﻮ« )(speaking subject ﻳﺎ ﺳﻮژة ﮔﻔﺘـﺎری ﻣـﻲﻧﺎﻣـﺪ؛ اﻧـﺴﺎﻧﻲ ﻛـﻪ دﻳﮕـﺮ ارﺑـﺎب و ﺧﺪاوﻧـﺪﮔﺎر ﻫـﺴﺘﻲ ﺧـﻮﻳﺶ ﻧﻴـﺴﺖ و ﭘـﻴﺶ از ﺟﻬﺎن ﻛﻠﻤﺎت، ﻳﻌﻨﻲ ﭘﻴﺶ از اﺳﺘﻔﺎده از زﺑﺎن، وﺟﻮد ﻧﺪارد؛ ﺑﻠﻜـﻪ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﺳـﻮژه )ﺗـﺎﺑﻊ ( ﭘﺪﻳـﺪهﻫـﺎی ﻣﻬﻤـﻲ )ﭼﻮن زﺑﺎن، ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺗﺎرﻳﺦ، ﺑﺎﻓﺖ، ﺟﻨﺴﻴﺖ و .
اﮔﺮﭼﻪ ﻛﺮﻳﺴﺘﻮا ﻣﺪﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ واژة ﻛﻮرا را از اﻓﻼﻃﻮن ﺑﻪ ﻋﺎرﻳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪ، وﻟﻲ ﺑﻪوﺿـﻮح ﻣـﻲﺗـﻮان ﺗﺄﺛﻴﺮ اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم اﻓﻼﻃﻮﻧﻲ را در ﺗﻔﻜﺮ وی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﺮد.
اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ دﺷﻮاری ﺑﻪ ذات ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺎز ﻣﻲﮔﺮدد و در واﻗﻊ، ﻫﻤﺎن ﻃـﻮر ﻛـﻪ ﻛﺮﻳـﺴﺘﻮا ﻧﻴـﺰ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ، ﻛﻮرا از آن ﺣﻴﺚ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﺎزﺑﺎﻧﻲ اﺳﺖ، ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﻴﺎن ﻧﻴـﺴﺖ و ﺑـﻪ ﻫـﻴﭻ وﺟـﻪ ﻧﻤـﻲﺗﻮاﻧـﺪ اﺑـﮋة ﭘﺪﻳﺪارﺷﻨﺎﺳﻲ ﻗﺮار ﺑﮕﻴﺮد، زﻳﺮا ﻫﻤﻮاره ﺧﺎرج از ﺷﻬﻮد ﻣﻜﺎﻧﻲ ﭘﺪﻳﺪارﺷﻨﺎﺳـﻲ اﺳـﺖ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﺑـﺎ آن ﭼـﻪ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ و از ﻧﻮع اﻣﻮر ﻫﻨﺪﺳﻲ اﺳﺖ، ﻣﺘﻔﺎوت اﺳـﺖ؛ ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻛـﻮرا ﺑـﻪ »ﭼﻴـﺰی« ﻧـﺎمﻧﺎﭘـﺬﻳﺮ و دﺷﻮارﻓﻬﻢ ﺑﺪل ﻣﻲﺷﻮد.
ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻛﻪ اﻓﻼﻃﻮن اﻳﻦ واژه را ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ ﻗﺮﻳﺐ ﺑﻪ ﻣﻜﺎن و ﺑﻪﻋﺒـﺎرت دﻳﮕـﺮ ﻓـﻀﺎﻳﻲ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﻣـﻲﺑـﺮد ﻛﻪ ﺻﻮر در آن ﺗﺤﻘﻖﻣﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﻣﻜـﺎﻧﻲ ﻛـﻪ ﻫـﻢ ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﻓﺮاﮔﻴﺮﻧـﺪه و ﭘﺬﻳﺮﻧـﺪه ﺑﺎﺷـﺪ و ﻫـﻢ ﻣﻐـﺬی و ﻣﺎدراﻧﻪ؛ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻛﻪ از ﺧﻮد ﺷﻜﻠﻲ ﻧﺪارد و ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻤـﺔ اﺷـﻴﺎء را درﺧـﻮد ﺟـﺎی دﻫـﺪ.
ﺑـﻪ ﻫﺮﺣـﺎل اﻓﻼﻃـﻮن ـ ـ ــــ ـ ـ ــ ــ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻲﮔﻴﺮد ﻛﻪ »وﺟﻮد«، »ﻣﻜﺎن« و »ﺻﻴﺮورت« اﻧﻮاع ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ و ﻣﺘﻤﺎﻳﺰیاﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از ﺷـﻜﻞﮔﻴـﺮی ﺟﻬﺎن وﺟﻮد داﺷﺘﻪاﻧﺪ )ﻫﻤـﺎن(؛ و ﻛـﻮرا ﻳـﺎ ﻣﻜـﺎن ﻓـﻀﺎﻳﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻫـﺴﺘﻲ در آن ﻇـﺎﻫﺮ ﻣـﻲﺷـﻮد واز ﻃﺮﻳـﻖ ﻧﻬـﺎده ﺷـﺪن در آن ﺻـﻴﺮورت ﻣـﻲﻳﺎﺑـﺪ.