چکیده:
ﭼﻜﻴﺪهﺑﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﺳﻮدﻣﻨﺪی آﺛﺎر ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ در ورزش زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺧﺎﺻﻲ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ، در زﻣﻴﻨﺔ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ روی ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺣﺮﻛﺎت ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻛﻤﻲ وﺟﻮد دارد. ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﺛﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺑﺮ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲاﻃﻼﻋﺎت ﺣﻴﻦ اﺟﺮای ﻳﻚ ﺗﻮاﻟﻲ ﻣﻬﺎرﺗﻲ در ورزش ﻛﺸﺘﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. 42 آزﻣﻮدﻧﻲ ﭘﺴﺮ ورزﺷﻜﺎر ﺑﺎ ﺳﻦ )9/ (± 6/12 ﺳﺎل، ﻗﺪ)1/6( ± 4/671 ﺳﺎﻧﺘﻲﻣﺘﺮ و وزن )4/8( ± 5/76 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم ﻃﻲ 8 ﻫﻔﺘﻪ، ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ 2 ﺟﻠﺴﻪ ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 001 دﻗﻴﻘﻪ در ﻣﺮﺣﻠﺔاﻛﺘﺴﺎب،03 ﻣﻬﺎرت ﻛﺸﺘﻲ آزاد را آﻣﻮزش دﻳﺪﻧﺪ. ﭘﺲ از 5 روز در آﺧﺮﻳﻦ ﺟﻠﺴﺔ اﻛﺘﺴﺎب، ﻓﻬﺮﺳﺘﻲ از 01 ﻣﻬﺎرت ﺑﺎ ﻗﻄﻌﻪﺑﻨﺪیﻣﺸﺨﺺ )1 – 3 – 2 – 3 – 1( ﺑﺮاﺳﺎس اﺻﻮل ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺳﺮﻳﺎﻟﻲ و ﻛﺪﺑﻨﺪیﺷﺪه ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ اراﺋﻪ و از آﻧﺎن ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﭘﺲ از 2دﻗﻴﻘﻪ ﻓﻬﺮﺳﺖ را ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ و آن را اﺟﺮا ﻛﻨﻨﺪ. آزﻣﻮﻧﮕﺮ ﻧﻤﺮة اﺟﺮای آزﻣﻮدﻧﻲ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻄﻌﻪﺑﻨﺪی ﻓﻬﺮﺳﺖ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﺮد و ﻧﻤﺮهای ﺑﻪﺗﻮاﻟﻲ اﺟﺮای آزﻣﻮدﻧﻲ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻳﺎﻓﺖ. در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﺑﻌﺪ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻛﺎﻣﻼ ﺗﺼﺎدﻓﻲ در دو ﮔﺮوه آزﻣﻮن و ﮔﻮاه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. درﭘﺲآزﻣﻮن ﻓﻬﺮﺳﺖ دﻳﮕﺮی ﺑﺎ ﻗﻄﻌﻪﺑﻨﺪی اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺑﺮای ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ اﺟﺮا )ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮم BMRIو ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ( ﭘﺨﺶ ﻣﻲﺷﺪ. ﻓﺮﻣﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ 3 ،mpﻛﻴﻔﻴﺖ291، ﺿﺮﺑﺎﻫﻨﮓﺑﺎﻻﺗﺮ از 021 و ﺣﺠﻢ ﺻﺪا 05% maxﺳﻴﺴﺘﻢ ﺻﻮﺗﻲ ﺑﻮد. ﺗﺠﺰﻳﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﻲ در ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ وواﺑﺴﺘﻪ )50/0= (αﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﻣﻨﺠﺮ ﺷﺪ ﻛﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ، ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺑﻬﺘﺮی در ﻓﻨﻮن ﻛﺸﺘﻲ آزاد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮلداﺷﺘﻨﺪ )700/ = .(Pﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﺎﻣﻞ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮاﻟﻲﻫﺎی ﻣﻬﺎرﺗﻲ، ﻃﻲ اﺟﺮای ﻓﻨﻮن ورزش ﻛﺸﺘﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ اﺛﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺑﺮ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲاﻃﻼﻋﺎت ﺣﻴﻦ اﺟﺮای ﻳﻚ ﺗﻮاﻟﻲ ﻣﻬﺎرﺗﻲ در ورزش ﻛﺸﺘﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ.
درﭘﺲآزﻣﻮن ﻓﻬﺮﺳﺖ دﻳﮕﺮی ﺑﺎ ﻗﻄﻌﻪﺑﻨﺪی اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺑﺮای ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ اﺟﺮا )ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮم BMRIو ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ( ﭘﺨﺶ ﻣﻲﺷﺪ.
ﺷﻮاﻫﺪی در زﻣﻴﻨﺔ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ وﺟﻮد دارد )11(، در ﻣﻮرد ﻧﻘﺶ ﺗﻮﺟﻪ در ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ، ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﻛﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ دﻗﺖ را ﻛﻢ ﻛﻨﺪ ﻳﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻮازیﻛﺮدن دﻳﮕﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﺣﺎﻓﻈﻪای، ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺷﻮد )03، 2(.
در ﻣﻮرد ارﺗﺒﺎط اﺟﺮای ﺣﺮﻛﺎت ﺑﺪﻧﻲ ﺗﻮأم ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت زﻳﺎدی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﺪة آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ در ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺮا و ﺗﺄﺛﻴﺮات آن ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ )63، 4(.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺗﺮﺗﻴﺐ اﺟﺮای ﻣﻬﺎرت از ﺣﺎﻓﻈﺔ ﻓﻌﺎل در ورزﺷﻜﺎران رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﺗﺄﺛﻴﺮ اﻧﮕﻴﺰش ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻓﺮد در اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴﺖآﻣﻴﺰ ﺗﻜﻠﻴﻒ، ﺳﺆال آن اﺳﺖ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان از ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺘﻐﻴﺮ اﻧﮕﻴﺰاﻧﻨﺪه در ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮاﻟﻲ اﺟﺮا اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮد؟ ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ را ﺗﻐﻴﻴﺮ داد؟ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻫﺪف وﻳﮋة اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ آن اﺳﺖ ﻛﻪ اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ اﻧﮕﻴﺰاﻧﻨﺪة ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮاﻟﻲ اﺟﺮای ﻓﻨﻮن ورزش ﻛﺸﺘﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮد.
(p ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﺑﺮ آن ﺑﻮد ﺗﺎ اﺛﺮ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺑﺮ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﻓﻨﻮن و ﺗﺮﺗﻴﺐ اﺟﺮای آﻧﻬﺎ در ﻳﻚ ﺳﺮی از ﻓﻨﻮن ورزش ﻛﺸﺘﻲ ﺗﻮﺳﻂ ورزﺷﻜﺎران ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﻮد.
"Music as a background context in learning and recall".
"Memory for Related and Unrelated Words: Further Evidence on the Influence of Semantic Factors in Immediate Serial Recall".