چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مقایسه تاثیر تغییر برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر با آرایش تصادفی و قالبی بر اکتساب، یادداریو انتقال سرویس تنیس روی میز انجام شد. بدین منظور 32 نفر آزمودنی به طور تصادفی در چهار گروه 8 نفری قرار گرفتند. دردو گروه نخست GMPو در دو گروه دیگر پارامتر بر اساس دو شیوه آرایش تمرین تصادفی و قالبی تغییر می کرد. پس از انجامپیش آزمون افراد هر گروه با توجه به نوع تمرین 332 کوشش تمرینی در هر سرویس و در مجموع 330 کوشش انجام دادند وسپس پس آزمون، آزمون یادداری و دو آزمون انتقال با اهداف متفاوت برگزار شد. داده ها با تحلیل واریانس دو عاملی و اندازه هایتکراری در سطح معنی داری(03/3) تج زیه و تحلیل گردید و از آزمون تعقیبی بونفرونی برای مشخص کردن تفاوت گروه ها استفادهشد. به طور کلی نتایج نشان داد که صرفنظر از نوع تغییر، آرایش تمرین تصادفی سبب عملکرد بهتری نسبت به شرایط تمرینقالبی می گردد و هنگامی که این نوع آرایش به همراه تغییر برنامه های حرکتی متفاوت باشد میزان اثربخشی آن بیشتر می شود.این برتری نه تنها هنگام اجرا در شرایط مشابه مشاهده می شود بلکه با انتقال به زمینه جدید نیز حفظ می گردد. به عالوه ایناثرات نه تنها بر روی عملکرد تاثیر می گذارد بلکه سبب اجرای مهارت ها با کارایی بیشتر، صرف تالش ذهنی و نیاز به توجه کمتر می شود.
خلاصه ماشینی:
"در ایین آزمون نحوه تقسیم بندی و امتیاز دهی میز مطابق آزمون یادداری بود و تفاوت آن با آزمون یادداری این بود کیه قبل از اجرای آزمون هر سرویس به افراد کارتی داده می شد کیه دارای 9 حیرف انگلیسیی (مطیابق بیا ظرفییت حافظه کاری3± 9)(96) بود که فرد باید تا انتهای 06 تکرار آزمون(کمتر از 31 ثانیه) آن را به خاطر می سپرد و 1 - CHU & et al تأثیر تمرین تصادفی و قالبی با تاکید بر تغییرات برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر بر اکتساب،...
) F جدول 2- میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروهها در آزمون های مختلف انتقال دو انتقال یک یادداری پس آزمون آزمون انحراف میانگین انحراف میانگین انحراف میانگین انحراف میانگین گروه استاندارد استاندارد استاندارد استاندارد 26/9 16/64 68/2 22 16/4 41/44 32/9 24/64 پارامتر قالبی 6/4 32/64 15/5 32/52 46/5 53/44 59/2 81/44 پارامتر تصادفی GMPقالبی 54/3 28/14 11/5 53/12 56/8 12/24 4/2 24/39 GMPتصادفی 2/9 2/15 23/2 52/32 66/9 32/34 4 66/15 1 - Kolmogrov - Smirinov 2 - Bonferroni نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 5، شمارة4، زمستان 1392 42 پس آزمون(یادداری فوری) همانطور که در جدول3 مشاهده می شود نتایج پس آزمون (یادداری فوری) نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه تغییر GMPو پارامتر (30/3= pو 63/3= 83و6 ) Fوجیود نداشیت، ولیی تفیاوت معنیی داری بیین آرایش تمرین تصادفی و قالبی(023/3= pو 39/ = 83و6 ) Fوجود دارد و عالوه بر این نیز تعامل معنیی داری نییز بین نوع تغییر و شرایط تمرین یافت شد (233/3= pو 9 /36= 83و6."