چکیده:
هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت هیجان های خود و دیگران است و شامل استفادة هوشمندانه از هیجانات میباشد.هدف از پژوهش حاضر، بررسی هوش هیجانی در ورزشکاران نخبة زن و مرد رشتههای انفرادی و تیمی بود. 62 ورزشکار نخبة زنو 74 ورزشکار نخبة مرد از رشتههای مختلف ورزشی شامل رشتههای انفرادی و تیمی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پس از تکمیلپرسشنامة هوش هیجانی شانه توسط آزمودنیها، دادههای بهدستآمده از طریق آزمون تحلیل واریانس دومتغیره و آزمون تیگروههای مستقل و در سطح معناداری 05/5 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی ورزشکاران نخبة مرد و زنتفاوت معناداری وجود ندارد (05/5 > .)Pهمچنین هوش هیجانی ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی اختالف معناداری بایکدیگر نداشتند (05/5 > .)Pباتوجه به نتایج بهدستآمده می توان گفت که به همان اندازه که مردان ورزشکار به هوش هیجانینیاز دارند، زنان ورزشکار نیز در عملکرد ورزشی و پیشرفت خود از هوش هیجانی سود میبرند. همچنین ورزشکاران رشتههایانفرادی و تیمی هر دو به اندازة مشابهی به ارتقای هوش هیجانی نیاز دارند و از آن در رشتة ورزشی خود بهره میبرند. ازاینروپیشنهاد میشود که تمریناتی به منظور ارتقای هوش هیجانی ورزشکاران بدون در نظر گرفتن جنسیت و نوع رشتة ورزشی برای کلیة ورزشکاران برنامهریزی شود.
خلاصه ماشینی:
" جدول 1 – نتایج آزمون تحلیل واریانس دومتغیرة اثر عوامل جنسیت و رشتة ورزشی بر نمرة هوش هیجانی Sig F Df 999/1 232/1 2 جنسیت 942/1 492/1 2 رشته جنسیت رشته 543/1 511/1 2 بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشتههای تیمی و انفرادی 53 نتایج تحلیل آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد وجود ندارد (05/5 > .
)P نشریة رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، دورة 5، شمارة 4، زمستان 1392 83 بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت هوش هیجانی در ورزشکاران نخبة مرد و زن رشتههای انفرادی و تیمی بود.
دلیل دیگری که میتوان برای اختالف نتایج حاصل از تحقیق پیش رو با برخی تحقیقات دیگر که در آن بین زنان و مردان یا رشتههای تیمی و انفرادی تفاوت معناداری در هوش هیجانی وجود داشته است، بیان کرد به سن آزمودنیها برمیگردد، زیرا تحقیقات نشان دادهاند که هوش هیجانی با سن رابطه دارد، بهطوریکه با افزایش سن، هوش هیجانی نیز افزایش مییابد و این خود میتواند عاملی تبیینکننده برای بروز اختالف بین نتایج این تحقیق با تحقیقاتی که روی دانشجویان با ردههای سنی دیگر صورت گرفته است، باشد.
از آنجا که نتایج بهدستآمده در مورد نبود رابطة معنادار بین جنسیت و هوش هیجانی مربوط به تحقیقات خارجی است (46، 26) میتوان نتیجه گرفت که تفاوتهای فرهنگی، بومی، اقتصادی، نحوة تربیت و عواملی از این دست که میتوانند به تفاوتهایی در اجتماعی بودن افراد و نحوة کنترل و مدیریت هیجانهای خود و دیگران منجر شوند، روی این اختالف تأثیرگذار است."