چکیده:
تصویرسازی حرکتی، توانایی تصویرسازی اجرای یک حرکت بدون انجام آن میباشد. مدت زمانی که یک حرکت به صورتذهنی مرور میشود، با زمان حقیقی عمل حرکتی همبستگی زیادی دارد. در این مطالعه تاثیر تغییر ارادی سرعت تصویرسازی برمدت زمان اجرای حقیقی و یادگیری یک مهارت پیچیده و ناآشنا و نیز تفاوت تاثیر تصویرسازی زمان حقیقی و سریع تحقیق شد.32 مرد داوطلب (سن= 07/3 ± 23/33 سال) در مراحل پیشآزمون، دوره تمرینی، پسآزمون و آزمون یادداری تحقیق شرکتکردند. تکلیف حرکتی، یک توالی از حرکات جدید برای آزمودنیها شامل حرکت هماهنگ اندامهای فوقانی و تحتانی بههمراهجابجایی بدن بود. شرکتکنندگان توالی اجرا شده در مرحله پیش آزمون را طی دوره تمرینی و در مدت زمان حقیقی، سریعتر وآهستهتر به صورت ذهنی مرور کردند. از تحلیل واریانس یک طرفه ( t ،)ANOVAهمبسته و tمستقل به منظور تجزیه و تحلیلدادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که مدت زمان عملکرد گروه تصویرسازی زمان حقیقی و سریع پس از دوره تمرینی کاهشیافته (07/7 < )pو در آزمون یادداری نسبت به پسآزمون تغییر نکرده است (07/7 > .)pهمچنین تاثیر تصویرسازی زمانحقیقی و تصویرسازی سریع تفاوت نداشت (07/7 > .)pاختالف معنیداری در عملکرد متعاقب و یادداری گروه تصویرسازیآهسته و کنترل نیز یافت نشد (07/7 > .)pپیشنهاد میشود به منظور بهبود اجرا و یادگیری تکالیف جدید مدت زمان تصویرسازی حرکتی باید به مدت زمان اجرای جسمانی نزدیک بوده و در تغییر سرعت تصاویر ذهنی احتیاط شود.
خلاصه ماشینی:
"Kendall & et al تأثیر سرعت تصویرسازی یک تکلیف حرکتی جدید بر مدت زمان اجرای آن 112 مهارت دفاع بسکتبال مؤثر است (73).
Munroe & et al تأثیر سرعت تصویرسازی یک تکلیف حرکتی جدید بر مدت زمان اجرای آن 312 استفاده کند (13).
پرش جفت پا (کوتاه) به چپ همراه با حرکت دو اندام فوقانی به جلو و باال تأثیر سرعت تصویرسازی یک تکلیف حرکتی جدید بر مدت زمان اجرای آن 292 (آرنجهای کامال خمیده)، 0.
عالوه بر آن، هم راستا تأثیر سرعت تصویرسازی یک تکلیف حرکتی جدید بر مدت زمان اجرای آن 392 با فرضیهسازی تیلور (211 ) و مونرو و همکاران3 (7773)، شرکتکنندگان این تحقیق قادر به تغییر ارادی سرعت تصویرسازی بودند، زیرا مدت زمان تصویرسازی گروه سریع کمتر از مدت زمان اجرای عملی عادی و مدت زمان تصویرسازی گروه آهسته بیشتر از آن بود ( 2،13).
نتایج این تحقیق همسو با یافتههای دبارنوت و همکاران (7 73) نشان داد که تصویرسازی زمان واقعی و سریع اجرای حرکتی متعاقب را تعدیل کرده و موجب بهبود عملکرد میشود (2).
بنابراین تفاوت بین نتایج ممکن است در نتیجه مدت زمان دور ه تمرینی تصویرسازی تأثیر پذیرفته باشد، چرا که نتایج مطالعه لوئیس و همکاران (2773) که شرکتکنندگان 0 روز متوالی به صورت روزانه (جلسهای 72 تالش) تمرین تصویرسازی کردند نیز با یافته های تحقیق حاضر در مورد تأثیر تصویرسازی آهسته بر حرکات جدید مشابه است.
"Does mental practice enhance performance?" Journal of Applied Sport Psychology, 79,PP: 481-491.
"Does order and timing in performance of imagined and actual movements affect the motor imagery process?" The duration of walking and writing task."