چکیده:
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎی ﻣﺴﻌﻮد ﻛﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﺔ ﺑﺎزﺗﺎب ﺷﺮاﻳﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻲﺷـﻮﻧﺪ. ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﻣﻘﺎﻟـﺔﺣﺎﺿﺮ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮی رواﻳﻲ در ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻴﻠﻢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﻳﻦ و ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟـﺎری را در زﻣـﺎنﺳﺎﺧﺖ ﻓﻴﻠﻢ در ﺧﻮد دارﻧﺪ. روﻳﻜﺮد ﻧﻈﺮی ﺑﺎزﺗﺎب ﺑﻪ ﻣﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨـﺪ ﻛـﻪ ﻫـﺮ ﻳـﻚ از آﺛـﺎر ﻛﻴﻤﻴـﺎﻳﻲ را آﻳﻨﻪای از ﻣﺴﺎﺋﻞ روز ﺑﺪاﻧﻴﻢ.روﻳﻜﺮد روشﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻛﻴﻔﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آن، ﭘﻨﺞ ﻓﻴﻠﻢ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﺑﻪﻣﻨﺰﻟﺔ ﺑﺎزﺗﺎب ﭘﻨﺞ دورة ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﻳﺮان ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﻓﻴﻠﻢ ﻗﻴﺼﺮ در دوران ﺑﻴﺪاری، ﻓﻴﻠﻢ ﺳﻔﺮ ﺳﻨﮓدر دوران اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ، ﻓﻴﻠﻢ دﻧﺪان ﻣﺎر در دوران ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﻴﻠﻲ، ﻓـﻴﻠﻢ ﺳـﻠﻄﺎن در دوران ﺳـﺎزﻧﺪﮔﻲ و ﻓﻴﻠﻢ اﻋﺘﺮاض در دوران اﺻﻼﺣﺎت ﺑﺎزﮔﻮﻛﻨﻨﺪه و ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪة ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺎری ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﻳﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺗﺎﻛﻨﻮن ﻣﻮاﻓﻘﺎن و ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن ﺑﺴﻴﺎری ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ آﺛﺎر ﻛﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ، وﻟﻲ ﺟـﺪا از ﻫﻤـﻪ اﻳﻦ ﻧﻘﺪﻫﺎ و ﺗﺎﻳﻴﺪﻫﺎ ﻫﻤﻪ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺗﻮاﻓﻖ دارﻧﺪ ﻛﻪ »ﻧﮕـﺎه دﻗﻴـﻖ و ﺗﻴـﺰﺑﻴﻦ او ﺑﺨـﺶﻫـﺎﻳﻲ از ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻛﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﻛﻨﻮن ﻛﺎرﮔﺮداﻧـﺎن زﻳـﺎدی در ﺗـﻼش ﺑـﺮای ﻧﻤـﺎﻳﺶ آن ﻧﺎﻛـﺎم ﻣﺎﻧﺪهاﻧﺪ ...
991 ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی ﻓﻴﻠﻢ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ رﻣﺰﮔﺸﺎﻳﻲ و درک زﺑـﺎن آن ﻣـﻲﺗـﻮان ﺑـﻪ وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎ و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻓﻴﻠﻢ ﭘـﻲﺑـﺮد« )راودراد، 8731(.
ﺑـﻪ اﻋﺘﻘـﺎد او، از ﻃﺮﻳـﻖ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﻤﺔ ﻧﻤﺎدﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ در اﺛﺮ ﻫﻨﺮی ﻣﺘﺒﻠﻮرﻧﺪ - و اﺛﺮ ﻫﻨﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﻪ ﺧﻮد آنﻫـﺎ را در ﺗﺤﻮل ﺧﻮد ﻣﺘﺒﻠﻮر ﻣﻲﺳﺎزد - ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ درک اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﺎﻳﻞ آﻣﺪ ﻛﻪ اﺛﺮ ﺗـﺎ ﭼـﻪ اﻧـﺪازه در ﺟﺎﻣﻌﻪ رﻳﺸﻪ دارد )دووﻳﻨﻴﻮ، 9731: 57(.
ﺑﺎ اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻛﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻧﻪﻓﻘﻂ ﻗﻴﺼﺮ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻮد اوﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮزﻧﺪ زﻣﺎﻧﺔ ﺧـﻮﻳﺶ اﺳﺖ.
در ﻛﻨﺎر ﺗﻐﻴﻴﺮ روﻳﺔ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎن، ﺷﺎه ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﻮد ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی ﻛﺸﻮر را ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﺪ و ﺑﺎ ﻫﻤﺔ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻃﺮح اﺻﻼﺣﺎت ارﺿﻲ از ﺳﻮی ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ، ﻣـﺮدم ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻣﺤﺴﻮﺳﻲ در وﺿﻊ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺧﻮد اﺣﺴﺎس ﻧﻤـﻲﻛﺮدﻧـﺪ.
ﺻﺪر )1831( درﺑﺎره اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ: ﺳـﻔﺮ ﺳـﻨﮓ ﻣـﺴﻌﻮد ﻛﻴﻤﻴـﺎﻳﻲ در ﺳـﺎل 6531 ﺑﻠﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮﻳﺎد ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ اﻳﺮان در آﺳﺘﺎﻧﺔ اﻧﻘﻼب ﺑﻮد.
در ﻓﻴﻠﻢ اﻋﺘﺮاض، ﺷﺮاﻳﻂ دوران اﺻﻼﺣﺎت ﺑـﻪ ﺗـﺼﻮﻳﺮ ﻛـﺸﻴﺪه ﺷـﺪه اﺳـﺖ.
122 ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﻨﺞ ﻓﻴﻠﻢ از ﺳﻴﻨﻤﺎی ﻛﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻧـﺸﺎن داد ﻛـﻪ ﻓـﻴﻠﻢﻫـﺎی او ﻣﺘـﻮن ﻣﻨﺎﺳـﺒﻲ ﺑـﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺎﺻﺮﺷﺎناﻧﺪ.