چکیده:
هدف اصلی این پژوهش تبیین و نقد مفهوم یادگیری در طرح پایدیا است که بر مبنای دیدگاه مورتیمر آدلر مورد بررسی قرار گرفت. برای دست یابی به این هدف از روش توصیفی– تحلیلی استفاده شد. بنابراین، ویژگی های یادگیری در ارتباط با محتوای یادگیری، یاددهی، نقش معلم، فعالانه بودن یادگیری در طرح پایدیا، ارتباط یادگیری با سلامت ذهن و یادگیری مادام العمر و بزرگ سالی تبیین شد. سپس، به مهم-ترین نقاط قوت و ضعف مفهوم یادگیری در بستر پایدیا اشاره شد. بر اساس نتایج این پژوهش، فعالانه بودن یادگیری و در نظر گرفتن محتوایی گسترده برای یادگیری و زمینه سازی برای یادگیری مادام العمر در بستر آموزش مدرسه ای از نقاط قوت طرح پایدیاست. از مهم ترین نقاط ضعف آن نیز می توان به محدود کردن یادگیری در مسیری تک انشعابی و در نظر نگرفتن شاخه های حرفه ای و در نظر نگرفتن هوش عملی در سیر یادگیری اشاره نمود. بر این اساس، یکی از پیشنهادهای مهم این پژوهش برای بهبود یادگیری، استفاده از آموزش های جبرانی و استفاده از الگوهایی مانند الگوهای یادگیری در حد تسلط می باشد.
خلاصه ماشینی:
تبيين و نقد مباني فلسفي مفهوم يادگيري در طرح پايديا 5 سميرا حيدري ٢، فاطمه زيباکلام مفرد٣، خسرو باقري نوع پرست ٤، محمود مهرمحمدي تاريخ دريافت : ٩١/١٢/١٦ تاريخ پذيرش: ٩٢/٤/٣٠ چکيده هدف اصلي اين پژوهش تبيين و نقد مفهوم يادگيري در طرح پايديا است که بر مبناي ديدگاه مورتيمر آدلر مورد بررسي قرار گرفت .
در رساله سلارز (١٩٩٤) آدلر به عنوان يک اصلاح گر نظام آموزشي دهه هشتاد معرفي شده است ، اما به پيش فرضهاي فلسفي ديدگاه تربيتي او درباره مفهوم يادگيري با ابعادي کـه در ايـن پـژوهش مـورد نظر قرار گرفته است ، پرداخته نشده است .
در واقـع ، مهم تـرين تفـاوت ديـدگاه آدلـر يـا نظريـه هاي يادگيري رفتارگرا و شناختي آن است که اين نظريه ها بر مفروضه هايي اسـتوارند کـه حاصـل آزمـايش بـر روي حيوان است ، حال آنکه آدلر بر ويژگي هاي ناديده گرفته شده درباره انسان مانند عقلانيت تأکيد دارد.
مباني ارزش شناسي يادگيري به نظر مي رسد که مي توان بر اساس ديدگاه آدلر خيرهايي را کـه انسـان بـراي رسـيدن بـه زنـدگي سعادتمندانه نياز دارد به دسته هاي زير تحليل اندراجي کرد: • خيرهاي براي بدن: مانند بهداشت و سلامتي بـراي بـدن .
همچنـين ، يادگيري در بستر آموزش و پرورش عمومي که در طرح پايديا مطرح است ، مي تواند فرصـت هاي برابـر را براي رسيدن به خيرهاي انساني ايجاد کند.
لازم به ذکر است که آدلر علاوه بر دانش هاي مبنايي ،کارهاي دسـتي را نيـز بـراي سـالهاي ميـاني آموزش و پرورش عمومي و تربيت بدني براي تمامي سالها را توصيه کرده اسـت .