چکیده:
ﻫﺪف اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻـﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزی ﺧﻮدرو ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. روﻳﻜﺮد ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده، ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻫﻤﻴﺖ ـ ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﺷﻴﻮه ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﭘﺲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺳـﻴﺰده ﻋﺎﻣـﻞ ﻣﻬـﻢ در رواﺑـﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲﺷﺪه ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺗﺄﻳﻴـﺪ ﺧﺒﺮﮔـﺎن رﺳـﻴﺪهاﻧـﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮای ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺷﺎﺧﺺﻫـﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. در اداﻣﻪ، ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪای در اﺧﺘﻴﺎر 571 ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻓﻌﺎل در ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزی ﺧﻮدرو ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪی، ﻣﻴﺰان اﻫﻤﻴﺖ ﻫﺮ ﻋﺎﻣـﻞ اﻧـﺪازهﮔﻴـﺮی ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻧﻴﺰ از آزﻣـﻮن ﻳـﻚ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﺗـﻲ. اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺳﺮاﻧﺠﺎم، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖ ـ ﻋﻤﻠﻜـﺮد، دﺳـﺘﻪﺑﻨـﺪی ﺷـﺪه و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
The purpose of this paper is to improve supply chain relationships in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. For this reason، an Importance-Performance Analysis (IPA) has been employed to categorized supply chain relationships metrics. Also، the questionnaire method is used for gathering information. The paper identified thirteen supply chain relationships factors and related metrics for them، used by researchers and practitioners. The questionnaire answered by 175 Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. Afterward، the IPA Matrix is developed and some recommendations presented for improving supply chain relationships in the Iranian SMEs.
خلاصه ماشینی:
ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻫﻤﻴﺖ ـ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزي ﺧﻮدرو 2 ﻟﻌﻴﺎ اﻟﻔﺖ1، ﻣﺴﻌﻮد ﺑﺮاﺗﻲ ﻫﺪف اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻـﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزي ﺧﻮدرو ﻛﺸﻮر اﺳﺖ.
ﺳﺮاﻧﺠﺎم، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ اﻫﻤﻴﺖ ـ ﻋﻤﻠﻜـﺮد، دﺳـﺘﻪﺑﻨـﺪي ﺷـﺪه و ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﻴﺖ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﭼﻜﻴﺪه: واژهﻫﺎي ﻛﻠﻴﺪي: ، رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ، ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزي ﺧﻮدرو، ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪي، ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻫﻤﻴﺖ- ﻋﻤﻠﻜﺮد.
Coyle اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺻﺪد دﺳﺘﻪﺑﻨﺪي ﻋﻮاﻣﻞ رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزي ﻛﺸﻮر، ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ ﺗﺠﺎري آﻧﻬﺎ اﺳﺖ.
ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ را ﺑﺮاي ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﺮ اﺳﺎس دو ﻣﻌﻴﺎر اﻫﻤﻴﺖ و ﻋﻤﻠﻜﺮد دﺳﺘﻪﺑﻨﺪي ﻛﺮد؟ اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر در ﭼﻬﺎر ﺑﺨﺶ ﺑﺪﻳﻦ ﺷﺮح ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
روش ﺷﻨﺎﺳﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ، دﺳﺘﻪﺑﻨﺪي ﻋﻮاﻣﻞ رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ در ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳـﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﻗﻄﻌﻪﺳﺎزي ﻛﺸﻮر، ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد رواﺑﻂ ﺗﺠﺎري آﻧﻬﺎ اﺳﺖ.
ﻧﻤﻮدار درﺻﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎري ﭘﮋوﻫﺶ در اﺳﺘﺎنﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺸﻮر ﭘﺲ از ﺟﻤﻊآوري ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻫﻤﻴﺖ ـ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻪ دﺳﺘﻪﺑﻨـﺪي ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي رواﺑﻂ زﻧﺠﻴﺮة ﺗﺄﻣﻴﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
Obstacles to supply chain integration of the performance management process in buyer-supplier dyads The buyers’ perspective.
The impact of buyer-supplier relationship and purchasing process on the supply chain performance: a conceptual framework.
Supply Chain Management: An International Journal, 6 (1): 39-47.
Supply Chain Management: An International Journal, 6 (1): 39-47.
Supply Chain Management: An International Journal, 6 (1): 39-47.