چکیده:
بازاریابی فرایند رساندن کالا از تولید کننده به مصرف کننده است و فروش مستقیم نیز نوعی روش بازاریابی است که در آن افراد در یک ارتباط رو در رو با خریدار، محصولات را می فروشند و برای این کار به مکان یا زمان معینی نیاز ندارند. بازاریابی شبکه ای نوع جدید فروش مستقیم است که در آن فرد برای فروش مستقیم کالا و معرفی باواسطه و بی واسطه افراد، پاداش دریافت می کند. در این مقاله سعی شده است برای بازاریابی شبکه ای سه رکن تعریف شود که با بررسی فقهی آن ها می توان حکم وضعی صحت فعالیت به روش بازاریابی شبکه ای را اثبات نمود و عقود شبکه سازی را معرفی کرد که با آن ها به بازاریابی شبکه ای پرداخت. با تطبیق بازاریابی شبکه ای با عقود معین دیگر مجال بحث برای عقود نامعین در بازاریابی شبکه ای نخواهد بود.
Marketing is the process of transferring goods from the producer to the consumer. Direct sale is a way of marketing in which individuals face to face with the purchaser sell their products and do not require any definite time or place for this task. Network marketing is a new kind of direct sale in which the individual gets rewards for direct sale of goods، as well as direct or indirect introducing of individuals. The present article seeks to define three foundations for network marketing the jurisprudential study of which enables one to issue the positive rule of the validity of the activity of network marketing and introduce network contracts with which one may undertake network marketing. Applying network marketing to nominate contracts، no room would be left for discussing network marketing within innominate contracts.
خلاصه ماشینی:
"هبۀ سطوح بعد توافق حجم فروش گروه زیرشاخه (دلار) عوض هبه (دلار) اول 3000 ٣٠٠= (٣٠٠٠) ١٠ دوم 4000 ٤٤٠= (٤٠٠٠) ١١ سوم 5000 ٦٠٠= (٥٠٠٠) ١٢ چهارم 10000 %13 (10000) =1300 پنجم 25000 ٣٥٠٠= (٢٥٠٠٠) ١٤ به نظر میرسد اگر یکی از این عقود در بیع شرط شوند به راحتی سه رکن بازاریابی شبکه ای با عقد بیع متناسب میشود.
البته این شرط باید دارای منفعت عقلایی باشد و غیرمقدور، مخالف کتاب و سنت ، خلاف مقتضای عقد و نیز مجهول نباشد؛ (شهید اول ، ١٤١١ق ، ص ١٠٩؛ موسوی بجنوردی، ١٤١٩ق ، ج ٣، ص ٢٥٨) بنابراین ، باید دید آیا شرط جعاله یا هبه دارای این خصوصیات است ؟ شرکت با شرط کردن یکی از این دو عقد، فروشندگان جدیدی برای کالاهای خود مییابد و افراد نیز با عمل به این شرط میتوانند پاداش دریافت کنند؛ بنابراین ، این شرط دارای منفعت عقلایی است .
اما اگر گفته شود عوض به صورت درصد معلوم است ، دیگر به همان شکل درصدی عوض در عقد ذکر میشود؛ بنابراین ، از نظر فقهی جایز است شرکت و عضو جدید برای ایجاد رکن اول که فروش کالاست ، با یکدیگر صلح کنند.
در شبکه ای که با عقد صلح شکل گرفته ، دیگر مشکلات جایز بودن شبکه وجود ندارد؛ زیرا در بازاریابی شبکه ای فرد در صورت تمایل میتواند از شبکه خارج شود که در اینجا باید با اقاله و رضایت شرکت یا رئیس شبکه باشد و میتوانند مانند سایر عقود شبکه ساز، از ابتدا بر عمل و پاداش مورد نظر با توجه به جداول مربوط ، صلح کنند."