چکیده:
تسهیم موثر دانش به عنوان یکی از جنبه های مدیریت دانش می تواند از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان های ورزشی در محیط متغیر و پیچیده امروزی باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر انگیزش های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی و کاربردی است که داده ها با استفاده از پرسشنامه استانداردشده لین (2007) و کو و یانگ (2008) گردآوری شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرهای متخصصان رفتار سازمانی تایید و پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای این تحقیق 86/0 برآورد شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، 150 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش به طور تصادفی خوشه ای طبقه بندی شده انتخاب و بررسی شدند. چارچوب مفهومی این پژوهش مدل تکامل یافته تئوری عمل منطقی بود که سنجش روایی آن از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج تحلیل مسیر، ارتباط متغیرهای این پژوهش تایید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18 و Amos 18 استفاده شد. نتایج نشان داد که پاداش های سازمانی مورد انتظار، مزایای متقابل، خودکارامدی دانش و لذت بردن از کمک به دیگران، بر نگرش و تمایل نسبت به تسهیم دانش در بین کارمندان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان تاثیر می گذارد.
Effective knowledge sharing as one of the basic aspects of knowledge management can be considered as one of the most important successes in changing and complicated contexts of sport organizations. The aim of this study was to study the effects of intrinsic and extrinsic motivations on knowledge sharing in employees of physical education organizations of Isfahan. The research method used descriptive – survey and a practical approach. A standard questionnaire (Lin, 2007 and Kou and Young, 2008) was used to collect data. The validity of the questionnaire was determined using viewpoints of organizational behavior experts and reliability was determined as Chronbach’s alpha=0.86 for all variables. The research population consisted of all employees of physical education organizations in Isfahan. The sample (n=150) was randomly selected through multistage cluster sampling method. Conceptual framework of this study was a progressed model of reasoned action theory. To measure the validity of the model, structural equation modeling was applied. Path analysis results verified the relationship of variables. AMOS18 and SPSS18 softwares were used for data analysis. The results of this study showed that the expected organizational rewards, reciprocal benefits, knowledge self – efficacy, and enjoyment of helping others influenced attitude towards knowledge sharing in employees of Isfahan physical education organizations.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس و به منظور اضافه کردن یک جنبة انگیزشی دیگر به عوامل انگیزشی تئوری عمل منطقی ، این پژوهش سعی دارد نقش انگیزش درونی و بیرونی را در توضیح تمایل کارکنان نسبت به تسهیم دانش در ادارات تربیت بدنی استان اصفهان بررسی کند.
R) ادامة جدول ٣ – نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری شماره مسیر ضریب استاندارد مقدار بحرانی P نتیجه ٦ خودکارامدی نگرش 0/48 5/94 ٠/٠٠٠ تأثیر دارد (تأیید) ٧ خودکارامدی تمایل 0/51 6/23 ٠/٠٠٠ تأثیر دارد (تأیید) 8 لذت بردن از کمک نگرش 0/56 6/41 ٠/٠٠٠ تأثیر دارد (تأیید) 9 لذت بردن از کمک تمایل 0/47 5/80 ٠/٠٠٠ تأثیر دارد (تأیید) نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر انجام گرفته که در جدول ٢ مشخص شده ، حاکی از این است که انگیزش های درونی (منافع متقابل و خودکارامدی دانش ) و بیرونی (پاداش های سازمانی مورد انتظار و منافع متقابل ) بر نگرش و تمایل به تسهیم دانش تأثیرگذار است .
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که پاداش های سازمانی مورد انتظار به طور معناداری بر طرز نگرش کارمند و تمایل او نسبت به تسهیم دانش تأثیر دارد.
این مطالعه جنبة انگیزشی رفتار را با نظریة عمل منطقی ترکیب کرده و انگیزش های درونی و بیرونی را به عنوان عوامل کلیدی مؤثر بر تمایل و طرز نگرش کارمند نسبت به تسهیم دانش بررسی می کند.
"A resource – based view of organizational knowledge management systems".