خلاصه ماشینی:
"ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻈﺎرت و ﺷـﺎﺧﺺﻫـﺎی آن در اﺧﺒـﺎر و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ، ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی رادﻳﻮ و ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎﺷﺪ؛ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳـﺪ اﻳـﻦ ﻧﻜﺘﻪ را ﻫﻢ از ﻧﻈﺮ دور ﻧﺪاﺷﺖ ﻛﻪ ﺻﺮفﻧﻈﺮ از ﻧﻮع ﺳﺎزﻣﺎن (رﺳـﺎﻧﻪای و ﻏﻴﺮرﺳـﺎﻧﻪای) و ﻧـﻮع رﺳﺎﻧﻪ و ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﺶ، ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻌﺎرﻳﻒ و اﻧﻮاع و ﻓﺮاﻳﻨﺪ و ﻓﻮاﻳﺪ ﻧﻈﺎرت در ﻫﻤﺔ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻳﻜﺴﺎن اﺳﺖ.
ﻗﺒﻞ از ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻧﻈﺎرت در اﺧﺒﺎر و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ و اراﺋﺔ ﻣﺪل ﺟﺎﻣﻊ ﻧﻈﺎرت در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺧﺒﺮی، ﻻزم اﺳﺖ »ﭼﻴﺴﺘﻲ ﻧﻈﺎرت«، »اﻫﺪاف ﻧﻈﺎرت«، »وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی ﻧﻈـﺎرت«، »ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﻈﺎرت«، »ﻣﺮاﺣﻞ و ﻓﻮاﻳﺪ ﻧﻈﺎرت« و "ﺗﻤﺎﻳﺰات و ﺗﺸﺎﺑﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺎرت و ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﺒﻴـﻴﻦ و ﺗﺸﺮﻳﺢ ﺷﻮد.
) ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ وﺟﻮد دارد؟ ـ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ ﺧﺒﺮ ﭘﺨﺶﺷﺪه و ﺧﺒﺮﻫﺎی ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺧﺒﺮی ﻗﺒﻠـﻲ ﺗﻌـﺎرض وﺟـﻮد دارد؟ (ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻳﻜﺴﺎن ﻳﺎ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺘﻔﺎوت، در ﻳﻚ زﻣﺎن ﻳﺎ زﻣﺎنﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت) ـ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ ﻧﻮع اﺟﺮای ﮔﻮﻳﻨﺪه و ﻣﺠﺮی و ﺧﺒﺮﻧﮕﺎر ﺑـﺎ ﻣﺤﺘـﻮا و اﻧﺘﻈـﺎر ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ وﺟﻮد دارد؟ ـ آﻳﺎ ﺑﻴﻦ اﺟﺮای دو ﮔﻮﻳﻨﺪة ﺣﺎﺿﺮ در اﺳﺘﻮدﻳﻮ، ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ وﺟﻮد دارد؟ ـ آﻳﺎ ﺟﻨﺲ ﺧﺒﺮ ﭘﺨﺶﺷﺪه ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺑﺨﺶ ﺧﺒﺮی ﺗﻌﺎرض دارد؟ ـ آﻳﺎ در ارﺗﺒﺎط ﺗﻠﻔﻨﻲ، اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﺷﻮﻧﺪه ﺑﺎ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪ ﺗﻌﺎرض و ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ دارد؟ دروازهﺑﺎﻧﻲ ﭘﻴﺎم (ﮔﺰﻳﻨﺶ و اﻧﺘﺸﺎر) رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺧﺒﺮی ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺧﺒﺮی ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن را ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ؛ از اﻳﻦرو ﮔﺰﻳﻨﺶ روﻳﺪادﻫﺎی دارای ارزشﻫﺎی ﺧﺒﺮی و ﻣﻮردﻧﻴـﺎز ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن از ﺑـﻴﻦ ﻣﻴﻠﻴـﻮنﻫـﺎ روﻳـﺪاد، و ﻏﺎﻓـﻞ ﻧﺒـﻮدن از ﺳﻮژهﻫﺎی ﻧﺎب ﺧﺒﺮی، از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﻬﻢ اﻳﻦ ﺣﻮزه اﺳﺖ."